Dansk islæt til centralt Stockholm-projekt

C.F. Møller Architects er med i et af de fire udvalgte teams, som skal deltage i et prestigefyldt parallelopdrag om at udvikle området omkring Stockholm Centralstation. Andre danskere har også fundet vej til de udvalgte.
I løbet af de næste måneder skal fire teams arbejde med projektet. Foto Stockholm Centralstation: Jernhusen.
I løbet af de næste måneder skal fire teams arbejde med projektet. Foto Stockholm Centralstation: Jernhusen.

De fire udvalgte hold

  • C.F. Møller Architects, Elding Oscarson, Warm in the Winter, AJ Landskap og Atkins
  • Foster + Partners, Marge Arkitekter, LAND Arkitektur, Thornton Tomasetti, Ramboll, Wenanders, og TAM Group
  • KCAP, Neutelings Riedijk Architects, Arcadis, Ahrbom & Partner, Landskapslaget og Iterio
  • Snøhetta, 3XN, GXN og ARUP

Cirka halvtreds arkitekthold fra hele verden anmodede om at deltage i konkurrencen, og fire hold er nu udvalgt til den prestigefyldte opgave, Stadsutvecklingsprojektet Centralstaden, til udvikling af området omkring Stockholm Centralstation.

Projektet indebærer, at sporområdet mellem Kungsbron og Vattugatan bliver tildækket og bebygges for at skabe en præsentabel indgang til Stockholm og Sverige. Stedet vil rumme en udviklet centralstation og et knudepunkt for bæredygtige transportformer, byrum og aktiviteter, der tiltrækker flere mennesker til at opholde sig og mødes i området, samt flere arbejdspladser og boliger.

Udviklingen muliggør op til 10.000 nye jobs ved Stockholms mest attraktive placering, hvilket vil generere yderligere op til 40.000 nye jobs i regionen.

– At være i stand til at arbejde med dette område, med dets historie og store sociale betydning er en enorm ære og udfordring for os som arkitekter. At udvikle stationsnære og centralt belliggende områder er en af ??nøglerne til bæredygtig byudvikling og fremtidens Stockholm. Det er med stor ydmyghed, at vi påtager os denne opgave, og vi vil takke Jernhusen for den tillid, de har givet os. Det bliver en fantastisk rejse, siger Mårten Leringe, partner, VD, arkitekt hos C.F. Møller Architects i Stockholm.

Kompleks opgave

Gennem parallelopdraget giver teamet forslag til hele planlægningsområdets struktur, funktioner og overordnede design. Områdets fysiske forhold, det faktum, at 80 procent af Sveriges jernbanetrafik er knyttet til stationen, og de nationale interesser i kulturel miljøbeskyttelse og kommunikation er vigtige udgangspunkter og værdier for opgaven.

– Holdene er valgt med omhu ud fra deres evner med hensyn til arkitektonisk høj kvalitet, funktion, holdbarhed og evnen til at realisere. Derudover prioriteres indlevelse og forståelse af den specifikke opgave samt holdets organisationa- og samarbejdsaspekter, siger Anna Bergström, ansvarlig for parallel-opdraget i Jernhusen.

I midten af ??februar starter opgaven formelt, og herefter har holdene et intensivt arbejde foran sig. Arbejdet udføres selvstændigt med afsæt i et programgrundlag og i dialog med bedømmelsesgruppen, der inkluderer repræsentanter fra Jernhusen, Stockholm by og Trafikverket (den svenske transportadministration). De endelige forslag skal leveres efter sommeren.

Bedømmelsesgruppen udvælger derefter det forslag, der skal danne grundlag for det fortsat arbejde med høringsdokumenter og dermed også det team, der fortsætter med at arbejde med Jernhusen med at gennemføre en detaljeringsplan i første fase.

Erfaring med lignende opgaver

C.F. Møller Architects har været involveret i flere store byudviklingsprojekter i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, England, Irland, Finland og Belgien. Blandt de svenske projekter er forslaget til Nya Slussen værd at nævne.

Projektet blev udviklet i samarbejde med Foster + Partners. Sammen med Elding Oscarsson vandt kontoret konkurrencen om Lund Central, og i Aarhus har C.F. Møller for nylig fremlagt et forslag om at overdække banegraven, og skabe et grønt, bilfrit og livligt område for alle.

I Oslo har kontoret flere store udviklingsprojekter omkring Oslo Hovedbanegård, herunder Fjordporten – Nordic Light, udviklet sammen med norske Reiulf Ramstad Arkitekter, der kombinerer trafiklogistik med indvendige og udvendige byrum.

Relateret indhold