Da familien Engelbredt begyndte at producere træsko tilbage i 1870, var der ikke synderligt fokus på hverken sikkerhed eller komfort på arbejdspladsen, og træsko var bare noget man havde på af nødvendighed. 150 år og fire generationer senere har familien Engelbredts virksomhed udviklet sig til at være en af de førende parter på markedet for højt specialiserede sikkerhedssko under navnet Sika Footwear.
Fokus var på almindelige træsko helt frem til 1979, hvor produktionen blev omstillet til fremstilling af sikkerhedstræsko til industrien og arbejdstræsko til blandt andet slagterier. Gennem en række samarbejdsaftaler med danske og udenlandske producenter begyndte Sika ligeledes at producere og distribuere sikkerhedssko- og støvler, som danner grundlaget for deres nuværende produktportefølje.
– Udviklingen i sikkerhedsudstyr- og tøj har gennemgået en vanvittig udvikling. Vi har altid allieret os med de bedste producenter I Europa og rundt omkring i verden, for at leve op til forbrugernes høje krav, fortæller Head of Sales and Marketing hos Sika Footwear, Hans Løve.
Fra træ til genbrugsplast
Hvor træskoene kun i mindre grad har ændret sig siden halvfjerdserne, er man i dag nået frem til en helt anden standard af komfort for sikkerhedsskoene defineret af brugernes ønsker.
– Man skal kunne holde til at have vores produkter på en hel arbejdsdag. Skoene skal derfor være åndbare, lette og behagelige at have på, så de ikke er til gene for brugeren. Vi udvikler vores sko i samarbejde med de folk, som skal bruge dem, og der er ingen tvivl om, at komfort er det allervigtigste parameter i dag. Kort sagt så kræver det, at afstanden mellem almindelige sko og sikkerhedssko er meget mindre end tidligere, samtidig med at de skal overholde et tårnhøjt sikkerhedsniveau, siger Hans Løve.
Også strømninger udenfor sikkerhedsbranchen har haft indflydelse på udviklingen. De seneste års fokus på bæredygtighed har for eksempel ledt Sika mod nye helt nye materialer, og de har lanceret en sikkerhedssko produceret udelukkende af genbrugte plastikflasker.
– Vi skal altid være på forkant med udviklingen og lytte til de ønsker, vores kunder har. Det har været vores fremgangsmåde de sidste 150 år, og det vil det også være de næste 150 år, siger Hans Løve.