Cowi skal ansætte nye ingeniører til kæmpeprojekt i Mekka

Den trecifrede millionordre på byudvikling i Mekka i Saudiarabien betyder, at Cowi skal ansætte flere ingeniører.
Cowi skal bruge nye ingeniører til projektering af kæmpeprojektet i Mekka - herunder projektering af broer, veje og parkeringspladser. Foto: Colourbox.
Cowi skal bruge nye ingeniører til projektering af kæmpeprojektet i Mekka - herunder projektering af broer, veje og parkeringspladser. Foto: Colourbox.

King Abdul Aziz Road-projektet

  • – Metrostationerne i projektet bliver fem gange større end en københavnsk metrostation.
  • – En af metrostationerne bliver ti gange større end en københavnsk metrostation.
  • – Menneskestrøget i den nye bydel vil blive benyttet af over 100.000 mennesker i timen, når der indkaldes til bøn.
  • – Over 200 byggefelter vil blive udbudt til ejendomsudviklere.
  • – Projektet inkluderer underjordisk parkering til 7.500 biler.
  • – 12 broer, heraf to på over 500 meter, indgår i projektet.
  • – Et underjordisk bussystem indgår også i projektet.

Cowi skal udvikle og anlægge en helt ny bydel til 100.000 byboere i saudiarabiske Mekka som en del af King Abdul Aziz Road (KARR)-projektet. Det betyder, at virksomheden skal på jagt efter flere ingeniører. Projektet vil holde 150-200 ingeniører beskæftiget de første 18 måneder af projektet, og Cowi vil derudover være involveret i de første 5 af de 15 år, som projektet ventes at vare. Det skriver Jyllands-Posten.

– Projektet vil helt sikkert betyde, at vi vil blive flere medarbejdere i Cowi de kommende år, siger adm. direktør i Cowi, Lars-Peter Søbye, der forventer, at der i fremtiden bliver igangsat flere og flere megaprojekter af Mekka.

KAAR-projektet er blandt verdens mest spændende infrastrukturprojekter.

Jotham Vizard Chef for tunnel- og undergrundsprojekter, Cowi

– Det er Cowis helt store satsningsområde, fordi det kombinerer alle de forskellige kompetencer, vi har. Det er stort set alle vores discipliner, der kommer i spil, lige fra planlægning, miljø, vandforsyning til metrotunneller til byggeri. Derfor er megaprojekterne krumtappen i vores forretning, siger Lars-Peter Søbye.

Grænser for mængden

Der er dog grænser for, hvor mange kæmpeprojekter, virksomheden kan deltage i på samme tid.

-Vi kan med det setup, vi har i dag, køre to til tre store projekter af denne type. Lige nu har vi et metro-projekt i Qatar og projektet i Mekka, men vi er gearet til at løfte yderligere projekter, og i takt med, at vi vokser, kan vi løse flere, siger Lars-Peter Søbye.

Også Jotham Vizard, Cowis globale chef for tunnel- og undergrundsprojekter, ser frem til at løfte hele infrastrukturen i kæmpeprojektet.

– KAAR-projektet er blandt verdens mest spændende infrastrukturprojekter, og vi ser frem til at levere nyskabende løsninger i samarbejde med Nesma & Partners, siger Jotham Vizard.

Nesma & Partners er en ingeniør- og entreprenørvirksomhed.

Cowi skal blandt andet projektere jordarbejdet, veje, broer, to metrostationer med tilhørende tunneller samt fire underjordiske parkeringer foruden bygningerne i projektet.

Relateret indhold