Codan forsikrer Danmarks største anlægsprojekt

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, den nye Femern Bælt-tunnel til 52 milliarder kroner skal forsikres.
Fra Codan kan vi tage viden om risikostyring fra andre komplekse anlægsprojekter med til bordet, fortæller erhvervsdirektør Camilla Amstrup. Foto: Codan.
Fra Codan kan vi tage viden om risikostyring fra andre komplekse anlægsprojekter med til bordet, fortæller erhvervsdirektør Camilla Amstrup. Foto: Codan.

Femern-forbindelsen

  • Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer land sænketunnel.
  • Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
  • Femern-tunnelen rummer en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
  • Tunnelen består af 79 enkeltelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.
  • Et tunnelelement vejer 73.000 tons.
  • Den mængde stål, der bruges i tunnelen, svarer til cirka 50 Eiffeltårne.
  • Op til 3.000 mennesker vil være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen.
  • Det tager cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen.
  • Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
  • Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. i 2015-priser i anlægsloven.

Codan har tidligere forsikret Metro Cityringen, Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen. Nu venter det hidtil største anlægsprojekt i Danmark, den nye Femern Bælt-tunnel.

Det danske forsikringsselskab er således med til at forsikre byggeriet og anlægsfasen af selve tunnelen. Det er et projekt med et budget på 52 milliarder kroner og en samlet forsikringspræmie på 242 millioner kroner fordelt på en række selskaber, heriblandt Codan.

– Vi er utroligt stolte og tilfredse med, at vi vandt EU-udbuddet om Femern-forbindelsen og dermed har mulighed for at spille en aktiv rolle i et stort og historisk projekt, som er et positivt bidrag til samfundet. Vi støtter et projekt, som ikke kun kommer til at skabe økonomisk vækst, men som også kommer til at bidrage til at mindske CO2-udledningen, for eksempel når elektriske tog kan køre fra Danmark til Tyskland på syv minutter, siger Camilla Amstrup, Erhvervsdirektør i Codan.

Databank med skader fra 1000 projekter

I projektet indgår forsikringsselskaberne i et panel, hvor udfordringer kan diskuteres og behandles, og som løbende koordinerer med et Risk Management-team fra Femern Bælt.

– Fra Codan kan vi tage viden om risikostyring fra andre komplekse anlægsprojekter med til bordet. Udover infrastrukturprojekterne i Danmark kan vi også trække på vores erfaringer med at forsikre havvindmølleparker, der en disciplin, hvor vi har været med i over 25 år og i dag er globalt ledende. Bølger, strømforhold og ikke mindst havbundens sammensætning kan være udfordrende størrelser, både ved kysterne i Taiwan og USA, hvor vi er med, men også i Østersøen og Femern bælt, siger Camilla Amstrup.

Codan har i samarbejde med RSA Group, en af verdens største forsikringskoncerner som det danske forsikringsselskab er en del af, opbygget en global vidensbank med erfaringer fra skadeshåndtering og -forebyggelse på over 1000 projekter i hele verden. Vidensbanken bruges aktivt i rådgivning af kunder.

I 2021 begynder arbejdet på at bygge elementfabrikken, som bliver omdrejningspunktet for tunnelbyggeriet. Første tunnelelement forventes at kunne blive sænket på plads i 2024, og Femern-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Relateret indhold