For et år siden var jeg overbevist om, at coronapandemien ville blive et vendepunkt for digitaliseringen af bygge- og anlægsbranchen. Vi ser jo flere tilfælde af og mere fokus på digitale løsninger i alle andre brancher, men kigger vi ind ad i vores branche, har vi vidst haft travlt med at bygge. Digitaliseringen og de investeringstunge initiativer er gledet i baggrunden. Og just for the record: Det er fejlagtigt at tro, at man har gang i digitaliseringen, fordi der holdes remote møder.
Året 2020 og starten på 2021 er anderledes end nogen havde forestillet sig. Da vi stod i starten af pandemien, vurderede jeg, at vi i Jensen Gruppen var godt rustet til den fremtid, vi gik i møde. Frontløbere for digitale løsninger og med et godt 2019-regnskab i ryggen. Nu står vi så i den første halvdel af 2021, og vores ønske om at gå forrest er ikke blevet mindre, men det kræver mere, og det kræver et større fællesskab.
Vi har et fælles mål om at digitalisere byggebranchen. Coronapandemien satte en stopper for dette fællesskab, og de banebrydende projekter blev sat på pause. Men hvis vi vil sætte gang i branchen igen og sætte hele byggebranchen som frontløbere, kræver det, at vi tager et kig på vores værdikæder. For mig står det klart, at værdikæden i branchen kun vil blive optimeret ved en digitalisering. Den bliver kortere, den bliver strammere og ikke mindst, så bliver den mere transparent.
Selvfølgelig er en digitalisering af branchen ikke kun en dans på roser. Digitalisering er investeringstungt, og det forklarer også, hvorfor branchen stadig ser meget konservativt på det. Der er mange, der tror, at de er langt fremme. Det er de ikke. Men vi er på vej – og i fællesskab kan vi komme endnu længere.
Et skridt på vejen ville være, hvis alle materialer bliver registreret digitalt. Med dette kan hvert enkelt byggeri dokumentere dets materialer og videretænke dem til fremtidige byggeprojekter. De enkelte aktører får dermed også mere styr på deres CO2-regnskab, og sådan skaber digitaliseringen også en vej mod en grønnere omstilling.
Byggevirksomhederne har haft travlt under corona, og det er ikke fordi, at disse dag-til-dag-projekter ikke er brugbare, men vi må og skal også investere i de mere banebrydende projekter, hvis vi ønsker, at det skal udvikle sig. Det er i bund og grund en nødvendighed, hvis vi som branche ønsker at overleve i en digital verden.