Flere håndværkere gør brug af droner til at inspicere opgaver fra højden. En af dem er Michael Albér fra TagGruppen ApS, og han er glad for al teknologi, der kan hjælpe forretningen frem og spare penge.
For blot få år siden, var det de færreste der havde forudset, at håndværksfagene ville komme til at bruge droner i arbejdet med både private og større organisationer. Ikke desto mindre har Michael Albér for nyligt fløjet en drone over den franske ambassade, som ligger på Kongens Nytorv i København. Det skete i forbindelse med vedligeholdelse af ambassadens tag.
Fremsyn sparer tid og penge
Med sin placering midt i et af Københavns trafikale knudepunkter vidste Michael, at muligheden for at spærre en eller flere af vejene omkring ambassaden ville medføre store trafikale problemer. Han foreslog derfor, at taget skulle inspiceres ved brug af firmaets drone.
– Når vi bruger vores drone til at inspicere et tag som på den franske ambassade, sparer vi både trafikanterne for en masse besvær, og det går meget hurtigere for os, fordi vi ikke skal have gang i en lift eller et stillads, siger Michael Albér.
Fra luften til mobilen
Dronen var et sjældent syn for beboere og forbipasserende på Kongens Nytorv, da det er de færreste, som har tilladelse til at flyve med droner i tættere bebyggede områder og samtidig er sikkerhedsgodkendt til at arbejde med udenlandske ambassader.
– Ja folk kigger godt nok lidt, når det går op for dem, at det er en drone, der summer over hovederne på dem, siger Michael Albér
De billeder, som dronen tager, bliver senere uploadet til IT-værktøjet Ordrestyring.dk, så medarbejdere kan se billederne på mobilen og gemme dem som dokumentation på kundeopgaven.
En moderne håndværker
TagGruppen ApS blev stiftet i 1999 og har siden oplevet en stigende omsætning år efter år. I dag har virksomheden 14 ansatte, hvoraf to er certificerede til at flyve droner i erhvervsøjemed. Firmaets stifter og direktør, køgeboen Michael Albér, er fast besluttet på, at holde sig blandt dem som er langt fremme i skoene, når det kommer til teknologi.
Fordelene ved at være åben overfor ny teknologi er store ifølge Michael, som også sparer masser af tid på administration efter at have erstattet timesedler, papirlapper og excelark med Ordrestyring.dk.
– I starten var mine folk lidt skeptiske, men efter en uge eller to var holdningen en helt anden. Da de fandt ud af, at man med mobilen løbende kan fotodokumentere, registrere timer og notere bemærkninger, synes de alle, at det er helt genialt og super nemt, fortæller Michael Albér.