Banedanmark holder fast i bro over motorvej

Motorvejsudfletningen ved Vallensbæk Sø giver særlige udfordringer for linjeføringen af den kommende jernbane til Køge.
Den billigste løsning fortsat er en bro over motorvejsforgreningen. Foto: Colourbox.
Den billigste løsning fortsat er en bro over motorvejsforgreningen. Foto: Colourbox.

Arbejdet med at anlægge den nye jernbane mellem København og Ringsted over Køge er i fuld gang, men flere af de valgte løsninger giver anledning til diskussion.

Det diskuteres blandt andet, om en tunnelløsning i forbindelse med en nedgravning af jernbanen under motorvejsforgreningen ved Vallensbæk Sø er at foretrække frem for den valgte løsning, der er en bro over motorvejsforgreningen.

I den indledende projektering i 2008 var to løsninger i spil. En linjeføring syd om Vallensbæk Sø og tunnel under motorvejsforgreningen, og en linjeføring nord om søen og med bro over motorvejsforgreningen.

En nordlig linjeføring med tunnelløsning gennem søen vurderes at være dyrere end de to øvrige løsninger, fordi en tunnellægning af banen i en stor del af søen vil kræve en kraftig konstruktion og vandtæt trug for tørholdelse af tunnelen samt blandt andet vandløbs- og ledningsomlægninger.

Stor besparelse

Banedanmark har siden undersøgt forskellige løsninger af en linjeføring nord om Vallensbæk Sø. Senest i foråret 2013.

Dengang viste overslag, at den billigste løsning fortsat er en bro over motorvejsforgreningen, mens tunnelen er skønnet til at koste cirka 500 millioner kroner. Der er på nuværende tidspunkt gennemført udbud og indgået kontrakt på den i anlægsloven valgte broløsning. Kontraktsummen udgør cirka 350 millioner kroner.

Relateret indhold