Bæredygtig bro af hårdt træ

I Belgien har man brugt hårdt træ fra troperne til et broprojekt, Wrakhout, der både er kystsikring og transportvej. Det er holdbart - og samtidig bæredygtigt.
Totalvue af ekki hårdttræsbroen.
Totalvue af ekki hårdttræsbroen.

Det belgiske maritim- og kystagentur har investeret stort i at gendanne klitområdet ved Wenduine som et kombineret kystbeskyttelses-, miljø- og fritidsområde. Det store spørgsmål var dog, hvordan man kunne skabe adgang for cyklister og fodgængere til dette naturskønne område, da det befinder sig på den forkerte side af en travl dobbeltsporet vej og en jernbane.

Løsningen er en imponerende 80 meter lang bro bygget i tropisk hårdttræ, designet til at matche de unikke omgivelser i udseende, tekniske præstationer og hensyn til miljøet.

Konstruktionen er designet af de hollandske arkitekter West8, så den minder om drivtømmer fra et opskyllet skibsvrag. Den er derfor navngivet Wrakhout (Vragbroen) Bridge.

Bæredygtigt hårdttræ

Monteret højt oppe på buesokler af beton, så den også fungerer som udkigspunkt, består den sammenlagt af 130 kubikmeter ekki. Denne sort er en af de mest holdbare og kompakte af de afrikanske hårdttræsorter. Hårdheden medfører, at trækonstruktionens totale vægt rammer 165 tons. Træsortens egenskaber betyder også, at den ubehandlet kan modstå sliddet fra de salt- og sandmættede havbriser, som slår ind mod dette kystområde ved Nordsøen.

I en tid, da der er stor bevidsthed om økologi og miljø, ikke mindst i et så miljømæssigt sensitivt område som dette, vil brugen af en så stor mængde tropisk hårdttræ uundgåeligt få folk til at rynke brynene. Men ekki er 100 procent akkrediteret under The Forest Stewardship Councils certificeringsordning (FSC) og stammer fra det internationale hollandske tømmerfirma Wijmas egne skovningskoncessioner og træværker i Cameroun.

Tilfældig orden

Wijma har sin egen tømmerkonstruktionsafdeling, Wijma Kampen, som i samarbejde med West8, ingeniørfirmaet Arup og den belgiske hovedentreprenør Westconstruct har stået for Wreckwood Bridges planlægning, strukturelle beregninger og opførelse af tømmerkonstruktionen.

Selvom den udadtil ser ud til at være et tilfældigt virvar af træ, er konstruktionen et sirligt udviklet net af tømmer og 65mm stål stifter og samlingsbolte.

– Den omfatter en bærende konstruktion med tømmerkomponenter, som er under både pres og i spænd, fortæller Wijmas administrerende direktør Ad Wesselink.

600 præfabrikerede dele

– Den er designet, udviklet og modelleret gennem et 3D visualiseringsprogram, som også gjorde det muligt for os at bearbejde alle dele på et CNC bearbejdningscenter. Der er i alt 600 dele, så det gav også en række tidsbesparelser. Nogle af ekki-bjælkerne er op til 120×250 mm og 6 meter i længden.

Opbygningen af tømmerstrukturen begyndte med, at den blev samlet på forhånd på jorden i sektioner, der var op til 14 lange, og som vejede 36 tons. Disse blev så boltet sammen og monteret på betonpillerne ved hjælp af en kran.

– Det samlede byggeri tog seks måneder, men med vores præfabrikerede tilgang betød det, at selve trækonstruktionen kunne sættes op meget hurtigt. Vejen behøvede kun at være lukket et par nætter, siger Ad Wesselink.

En time-lapse film, der viser den spektakulære konstruktionsproces, er ved at blive populær på youtube. Og dette, siger Wijma, er med til at fremme brugen af træ som byggemateriale, samt at sætte fokus på miljørigtigt certificeret tropisk hårdttræ.

Firmaet bakker op om den hollandskbaserede internationale koalitions tilgang til bæredygtighed indenfor tropisk hårdttræ, fordi den rent faktisk er med til at bekæmpe afskovning ved at give tropiske lande et finansielt incitament til at administrere og vedligeholde deres skovområder.

Se video af projektet her.

Relateret indhold