Nu har Femern A/S fundet sin daglige rådgiver på de jernbanetekniske anlæg på Femern Bælt-forbindelsen. Efter en udbudsrunde er valget faldet på Atkins Danmark A/S, og de to parter har underskrevet en rammeaftale med opstart 1. januar 2020.
– Den faste forbindelse er det største anlægsprojekt i Danmark og samtidig et projekt, som virkelig kommer til at betyde noget for danskerne ved at forbinde Danmark bedre med resten af Europa. I forvejen har Atkins i årtier været rådgiver på en række af de største baneprojekter i Danmark, senest den nye bane København-Ringsted og Metro Cityringen og aktuelt på Signalprogrammet, og denne massive erfaring vil naturligvis blive bragt ind i arbejdet på Femern, siger direktør for Business Development i Atkins, Eli Skop.
Femern Bælt-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden rummer to tunnelrør med tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
Aftalen mellem Femern og Atkins omfatter rådgivningsopgaver inden for forberedelse af grundlæggende design af jernbanearbejder, forberedelse og afslutning af udbudsprocesser, gennemgang af detaljeret design og overvågning af arbejdet med at bygge jernbanen, test- og idriftsættelsesprocesser samt definering og styring af tekniske grænseflader.
Som underrådgiver på projektet har Atkins inddraget den tyske virksomhed Gauff, der vil varetage grænsefladerne med den tyske del af jernbanen samt myndighedsbehandling i Tyskland.
Rammeaftalens periode er otte år med mulighed for forlængelse i tre gange to år.