Anlægsdag med fokus på fremtidens udfordringer

Branchedirektør Niels Nielsen peger ikke mindst på behovet for mere langsigtede løsninger på infrastrukturområdet.
Byggeriet i København boomer, og byen kan se frem til 300.000 nye indbyggere i løbet af de næste 25 år. Foto: Colourbox.
Byggeriet i København boomer, og byen kan se frem til 300.000 nye indbyggere i løbet af de næste 25 år. Foto: Colourbox.

Danske Anlægsentreprenørers “Anlægsdag” blev en stor succes med mange spændende indlæg, og branchedirektør Niels Nielsen bemærkede ikke mindst tidligere overborgmester i København, nu administrerende direktør for By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, der kunne fortælle om de enorme udfordringer, hovedstaden står over for med 300.000 flere indbyggere inden for de næste 25 år.

– Det er nok de færreste, der ved, hvor meget der disse år bygges i København. De fleste ved godt, at der sker noget i hovedstadsområdet og Østjylland, men at det er så omfattende, gør de færreste sig klart, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

De fleste ved godt, at der sker noget i hovedstadsområdet og Østjylland, men at det er så omfattende, gør de færreste sig klart.

Niels Nielsen Branchedirektør, Dansk Byggeri

Høj jernbaneaktivitet

Også på jernbaneområdet er der høj aktivitet, og her havde Danske Anlægsentreprenører lagt vægt på de mange arbejder, der skal udføres for at føre jernbanen fra Ringsted til Femern-forbindelsen.

– Indlægget viste sig at være mere aktuelt, end vi havde forestillet os, da vi aftalte, at projektdirektør Jens Ole Kaslund skulle komme. I mellemtiden er der opstået forsinkelser, og vi hørte nærmere om, hvordan Banedanmark vil håndtere den situation. Når vi ser det samlede billede af Femern-forbindelsen og landanlæggene, vil vi kunne konstatere, at en stor vifte af danske virksomheder får mulighed for at være med. I medierne hører vi om de kæmpestore entrepriser, som internationale konsortier er meget fremtrædende på, men i det samlede billede er det vigtigt at konstatere, at mindre og mellemstore virksomheder har mulighed for at byde ind, hvis de selv er opmærksomme på mulighederne og ønsker indflydelse på projektet, siger Niels Nielsen videre.

Langsigtede investeringer

På vejområdet var meldingen, at der er mange aktiviteter i gang, men samtidig viser prognoserne for statsvejene, at der er faldende aktivitet, både hvad angår nye veje og vedligeholdelse af det eksisterende vejnet.

– For anlægsbranchen kan det være lidt bekymrende og bør give politikerne anledning til lige at stoppe op og tænke sig godt om. Én ting er at have haft en stor aktivitet, men investeringer i infrastruktur er langsigtede, og der er det væsentligt med en god fremdrift. Det er fremtidens værdier, der skabes for det danske samfund. Derudover må man finde en model, der kan sikre, at kommunerne vedligeholder deres infrastruktur bedre. Der er meget godt ved det kommunale selvstyre, men det er samtidig vigtigt at forvalte selvstyret på en måde, så man holder et nødvendigt aktivitetsniveau på infrastrukturen, slutter Niels Nielsen.

Relateret indhold