Flere og flere danskere vælger altaner og elevatorer til deres lejligheder. Det mærker de hos Altan.dk, der har haft travlt de seneste år og leverer stabil fremgang. Selskabet forbedrer således årets resultat før skat med 377 procent fra 1,134 millioner kroner i 2017/18 til 4,286 millioner i 2018/19.
Ifølge chefen hos altanvirksomheden, Casper Knudsen, har man de seneste år skruet på forskellige håndtag i forretningen, som nu ser ud til at bære frugt.
– Vi satser på at lave en markant, lønsom vækst i det kommende regnskabsår, da vi blandt andet allerede har solgt for omkring 60 millioner kroner i første kvartal af det nye regnskabsår, siger Casper Knudsen.
Fremtiden ser lys ud
De største forventninger til ny vækst knytter sig til det hastigt voksende marked for elevatorer opsat i ældre bygninger. Altan.dk gik ind på elevatormarkedet i 2012 og har siden mangedoblet sin omsætning. Altan.dk arbejder i øjeblikket på 10 elevatorsager, mens man har tilbud ude for mere end 500 millioner kroner.
– Der har været enorm efterspørgsel på elevatorerne. Vi modtager i øjeblikket daglige henvendelser fra andels- og ejerforeninger samt udlejningsejendomme, som er interesserede i at få installeret elevatorer. Den store interesse hænger sammen med, at elevatorer først og fremmest gør hverdagen lettere for beboerne, men derudover fremtidssikrer de lejligheden og øger dens værdi. Den udvikling kommer til at forsætte i 2020, forudsiger Casper Knudsen.
Altan.dk gik samtidig ind på det professionelle marked i 2019, hvor selskabet i højere grad vil sælge altaner og elevatorer til boligselskaber, boligadministratorer, boligudlejere og developere. Indenfor de næste fem år skal salget til det professionelle marked således udgøre en femtedel af virksomhedens marked og omsætte for 100 millioner kroner
Derudover vil Altan.dk udvide og sætte skub i det svenske marked, hvor målet er at blive markedsledende på åbne altaner i Sydsverige indenfor den nærmeste årrække.