Fem skoler er nomineret til titlen som Årets Skolebyggeri 2016. De nominerede skoler er Vibenshus Skole i København Ø, Sophieskolen, i Nykøbing Falster, Frederiksbjerg Skole i Aarhus C, Vestegnen HF og VUC i Rødovre samt UCC Campus Carlsberg i København V.
Det er Nohrcon, der med prisen vil sætte fokus på de bedste af de skoler og læringsmiljøer, der er opført. De fem projekter er udvalgt blandt de indsendte forslag, som alle er blevet behandlet af en jury bestående af uafhængige eksperter på området.
Kriterierne for at kunne deltaget er, at projektet er afsluttet i skoleåret 2015/2016, men det må også gerne være åbnet ved skolestart 2016. Byggeriet skal have et areal på minimum 400 kvm og være opført i Danmark.
Nohrcon oplyser, at spændende nybyggeri, omdannelses-, indretnings- og renoveringsprojekter kan komme i betragtning til prisen, og at projekterne må være alle former for undervisningsbyggeri, herunder også ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Alle kan frem til 30 september stemme på deres favoritbyggeri blandt de fem nominerede projekter, og den endelige vinder kåres på Nohrcons “Konference om fremtidens skole og læringsrum” den 5. oktober 2016.
De fem nominerede
Vibenshus Skole på Østerbro i København er blevet udvidet fra 2- til 3-spor. Udover at booste de eksisterende bygninger, har skolen også fået 1.600 m² nybyggeri med nye, fleksible basis- og faglokaler. Dommerne beskriver projektet som “vellykket arkitektur og materialevalg, som får nyt og gammelt til at smelte sammen, og hvor nybyggeriet knytter skolen sammen til en helhed”.
Fjordskolen i Nykøbing Falster har fået nye bygninger og hedder nu Sophieskolen. Der har været fokus på at skabe uformelle læringsrum med rumlighed og fællesskab, og skolens udeareal bidrager til denne stemning. Hele kanten af området har tæt, grøn beplantning, og et stræde forbinder de forskellige huse. “Der er tænkt i børnehøjde, lokale miljøer og dermed mulighed for at få tilhørsforhold. Godt sambrug af de fysiske faciliteter mellem SFO og skole. Skolen hænger sammen som enhed”, skriver dommerne om skolen.
Frederiksbjerg Skole er den første skole, der er bygget i Aarhus Midtby i mere end 100 år. Visionen var at skabe fremtidens skole og gøre den til kernen i et sammenhængende børne- og ungemiljø i Aarhus midtby. Fem år senere er Frederiksbjerg Skole nu klar til at åbne. “Det er en stor kvalitet, at arkitekturen tager skolereformen på ordet og forløser dette aspekt. Skolen har et kompakt design, der alligevel har spændende former for at tilpasse sig sin placering midt i byen. For eksempel er ankomstløsningen er godt tænkt og forløst – den skaber en luftighed i et tæt område. Der er valgt kendte, robuste løsninger og overflader, der ikke vil give bygherren udfordringer de kommende år”, skriver dommerne om skolen.
Vestegnen HF og VUC har flyttet skolen i Rødovre. Den 2.800 kvm store bygning er i fire etager med plads til 300 kursister. “Et forsøg på at tage voksne studerende alvorligt. Bevarer, hvad der er værd at bevare (f.eks. klasselokaler) og supplerer. Et smukt og enkelt byggeri, der giver gode og menneskevenlige rammer i en værdig form. Huset er fint tilpasset omgivelserne og udmærker sig med en lavtråbende elegance”, udtaler dommerne om skolen.
UCC Campus Carlsberg rummer i alt fem uddannelser på 57.000 kvm fordelt på otte etager. Med plads til cirka 10.000 studerende og 800 medarbejdere, er der tale om Nordens største pædagogiske arbejdsplads og uddannelsessted. “Bygningen er kompakt og arealeffektiv, der giver mulighed for lavt energiforbrug og driftsomkostninger i forhold til sin størrelse. Den indvendige løsning er overskuelig med korte kommunikationsveje, robust og fleksibel for evt. fremtidige indretningsønsker og -behov. Både udvendig og indvendig har bygningen et godt tilpasset «urbant» design, der passer godt ind i sin placering”, udtaler dommerne om skolen.



