3 år efter boligbyggeri: Naturen blomstrer på gammel flyvestation

Der er netop gennemført en naturundersøgelse på Flyvestation Værløse, hvor et nyt boligområde er anlagt, for at se, hvordan biodiversiteten har klaret den store byggemodning.
Biologer fra Furesø Kommune og Niras undersøger området i Sydlejren på Flyvestation Værløse.
Biologer fra Furesø Kommune og Niras undersøger området i Sydlejren på Flyvestation Værløse.

Biodiversitet fylder mere og mere, når nye byggeprojekter projekteres og opføres.

Det var også tilfældet, da det ca. 75 hektar store boligområde Sydlejren i Flyvestation Værløse blev indviet i september 2020 – midt i naturen. Her var en stor del af ambitionen for boligområdet nemlig at bevare de naturskønne og naturlige omgivelser, eksempelvis med små naturlige regnvandssøer i stedet for betonbassiner til regnvand.

Læs også: Tager første spadestik til skaterbane – afsluttes med pumptrackbane i 2027

I dag – 3 år efter – har Niras sammen med Furesø Kommune genbesøgt området og udført en naturundersøgelse for at se, hvordan flora og fauna har det på den gamle flyvestation, efter beboerne er rykket ind.

Og det er gode nyheder, fortæller Mikkel Stener Møller, biolog og seniorkonsulent i Niras:

– Naturen derude har det rigtig godt. Jeg var faktisk overrasket over, at det stod så positivt til, som vi kunne konstatere. Der var padder i alle vandhullerne, og mange steder var der flere forskellige arter. Floraen var også rigtig fin i de våde regnvandsbassiner – faktisk nogle steder noget af det bedste, jeg nogensinde har set.

Længere end et standard LAR-system

Furesø Kommunes ambition om at skabe mere natur og mere biodiversitet er også skrevet ind i lokalplanen for det nye boligområde på flyvestationen, som skulle have et ‘vildt udtryk’ med ‘grønne ledelinjer’. Det vil sige, at den nye bebyggelse ikke måtte spærre for de naturlige korridorer, som er en forudsætning for at dyreliv og biodiversitet kan trives i et moderne boligområde. I praksis betyder det, at ‘byens infrastruktur’ med rundkørsler, veje og sideveje ikke må spærre for eller overskære ‘naturens infrastruktur’, som skal sikre spredningsmuligheder for arterne.

Læs også: Flytter ind i lyntempo: Halvdelen af Nærheden er nu beboet

Normalt bygger man i den forbindelse et LAR-system – Lokal Afledning af Regnvand – så man sikrer, at området kan håndtere det regn, der falder – og også bygger løsninger til klimatilpasning, sådan at der ikke opstår oversvømmelser ved ekstremregn. Men projektet på Flyvestation Værløse er gået lidt længere end et standard LAR-system, fortæller Christian Mathias Rundblad, hydrolog og seniorfagleder i Niras:

– På Flyvestation Værløse valgte vi at lade vandet være synligt i terrænet i stedet for at gemme det væk i underjordiske bassiner og ledninger. Vi har også i et par af bassinerne valgt at lede noget renset afværgevand igennem LAR-anlægget, og det ser vi nu har nogle positive effekter for dyrelivet og biodiversiteten i området. Det er klart en læring, vi kan tage med os.

Projektets parter er Freja Ejendomme, Furesø Kommune, Naturstyrelsen, Niras, Arkil, Juul Frost Arkitekter og Tredje Natur.

Relateret indhold