22 kommuner sætter indeklimaet på skemaet

Dårligt indeklima påvirker børns indlæringsevne, trivsel og sundhed. Nu har yderligere 10 kommuner lagt planer for, hvordan indeklimaet skal forbedres.
I størstedelen af klasselokalerne rundt om i landet bliver grænseværdierne for især CO2 og støj overskredet i store dele af undervisningstiden, hvorfor børnene ikke får det fulde udbytte af undervisningen. Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen.
I størstedelen af klasselokalerne rundt om i landet bliver grænseværdierne for især CO2 og støj overskredet i store dele af undervisningstiden, hvorfor børnene ikke får det fulde udbytte af undervisningen. Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen.

I over halvdelen af landets klasselokaler er der for meget CO2, og undersøgelser viser, at indeklimaet ikke er forbedret siden 2009.

Sådan lyder de negative kendsgerninger fra Realdania, der står bag indsatsen ‘Skolernes Indeklima’, hvorigennem yderligere 10 danske kommuner nu har lagt en plan for, hvordan indeklimaet kan forbedres på de lokale skoler.

Dermed har 22 danske kommuner nu udarbejdet en strategisk indeklimaplan via initiativet.

Læs også: Kommune får Realdania-støtte til et bedre indeklima

De 10 kommuner er Frederikshavn, Aalborg, Skanderborg, Ringkøbing-Skjern, Kalundborg, Ringsted, Glostrup, Gribskov, Hørsholm og København.

– I vores arbejde med skolernes indeklima har vi forsøgt at udvide værktøjskassen for kommunerne med al den nyeste viden og med de mange indeklimaløsninger, der findes i dag, siger Anne Gade Iversen, projektchef i den filantropiske forening Realdania.

– Men før kommunerne griber til løsninger, skal de først have et overblik og en plan. Ellers risikerer de, at løsningerne bliver lappeløsninger – og dyrere end nødvendigt. Det er derfor positivt, at 22 kommuner nu arbejder strategisk med indeklimaet til gavn for både elever og medarbejdere på skolerne, tilføjer hun.

Forskelligt indeklima – forskellige planer

Indeklima handler ikke kun om, at det er rart med frisk luft i lokalet. Lys påvirker humør, præstationer, indlæring og generelle sundhed. Ligeledes er støjniveau, hvor eleverne ikke kan høre hvad læreren siger, skadeligt for koncentration, mens varme eller kolde klasselokaler også påvirker negativt. Derfor ser de strategiske indeklimaplaner, som de 10 kommuner har udarbejdet, også forskellige ud.

I nogle kommuner har man udviklet værktøjer, der kan screene hvert klasselokale og udpege både udfordringer og løsninger på dårligt indeklima. Andre steder – som i Glostrup Kommune – bliver der kigget på en ny og bedre brug af lokalerne. I Aalborg kigger på man på ændret adfærd for lærere og elever, mens man i Frederikshavn Kommune har udarbejdet en håndbog, hvor energiledelse og indeklimaledelse kobles tæt sammen. Derudover er håndbogen koblet til et årshjul, så der er en klart defineret ansvarsfordeling mellem ledelsen, administration, driften samt bygningsbrugerne.

I alt er der i perioden 2016-2024 afsat 48 mio. kroner til arbejdet med at forbedre skolernes indeklima.

Relateret indhold