16 lynladestandere sender elbilister hurtigt videre over Sjælland

Sjællands største lynladestation der - afhængigt af bilens evne til at lynlade - kan lade elbilen fuldt op på 15 minutter, er nu klar til brug i Køge. Clever har planer om at opsætte flere end 400 lynladepunkter inden udgangen af året.
Både transportminister Trine Bramsen (tv.) og Køges borgmester Marie Stærke (th.) var mødt op for at fejre indvielsen af de 16 lynladestandere i Køge. I midten Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller og energi- og fibernetkoncernen Andels adm. direktør Jesper Hjulmand. Foto: Clever
Både transportminister Trine Bramsen (tv.) og Køges borgmester Marie Stærke (th.) var mødt op for at fejre indvielsen af de 16 lynladestandere i Køge. I midten Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller og energi- og fibernetkoncernen Andels adm. direktør Jesper Hjulmand. Foto: Clever

Den nye lynladestation er udviklet i et organisk og modulært design i samarbejde med arkitektfirmaet Cobe, og med sine otte lynadestandere kan stationen på Servicevej 1 oplade 16 elbiler på samme tid. På 15 minutter er det muligt at lade elbilen fuldt op, afhængigt af bilens evne til at lynlade. Dermed er stationen et skridt på vejen mod at sikre rigelig, relevant og tilgængelig ladeinfrastruktur, når man er på farten:

– Der er for få lynladestationer i Danmark og for langt mellem de store stationer langs motorvejene. Det skaber kø og frustrationer, og det understøtter ikke Clevers formål om at accelerere skiftet fra olie til vedvarende energi for at skabe et bæredygtigt samfund. Det skal vi have ændret hurtigst muligt, og derfor er det glædeligt, at vi i dag kan indvie Sjællands største lynladestation, lød det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller i åbningstalen.

– Der er for få lynladestationer i Danmark og for langt mellem de store stationer langs motorvejene. Det skaber kø og frustrationer, og det understøtter ikke Clevers formål om at accelerere skiftet fra olie til vedvarende energi for at skabe et bæredygtigt samfund.

Direktør Casper Kirketerp-Møller, Clever

Øjnene er rettet mod Danmark

De 16 lynladepunkter i Køge er kun begyndelsen på mange flere lynladepunkter over hele landet, og flere ladeoperatører er således godt i gang med at imødekomme fremtidens ladebehov. Det skaber opmærksomhed uden for landets grænser, fortalte transportminister Trine Bramsen til indvielsen:

– Regeringens målsætning er, at der skal være en million grønne biler i 2030, og derfor er det afgørende, at danskerne kan lade på farten. De 16 lynladepunkter her i Køge er et stort skridt i netop den retning, og rundt om i landet er ladeoperatørerne med til at skubbe til den grønne omstilling ved at være modige og omsætte tanker til handling. Det er noget, der har fået udlandets opmærksomhed, og vi mærker tydeligt, at øjnene er rettet mod Danmark, når der skal hentes inspiration til at accelerere den grønne omstilling af transporten.

Kommunen oplever stor efterspørgsel på elladestandere

Med et stigende antal elbiler på vejene er der behov for flere lynadestationer som den i Køge – de kan nemlig rykke ved den grønne omstilling af transporten og til dem, der overvejer skiftet fra en fossilbil til en elbil, lød det fra Køges borgmester Marie Stærke:

– Området for elbiler har rykket sig helt vildt på meget kort tid, og vi oplever stor efterspørgsel på elladestandere. Derfor er der også brug for, at vi i kommunerne har et godt samarbejde med ladeoperatørerne, så udrulningen kan følge med efterspørgslen. Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes med Clever, og jeg håber, at lynladestationen og dens unikke design kan være med til at give det lille skub der gør, at flere og flere med tiden vælger den grønne model, når der skal købes ny bil.

Lynladestationen i Køge er den tredje i rækken af mange, og det er Clevers ambition at opsætte flere end 400 lynladepunkter fordelt over hele landet inden udgangen af året. I de kommende måneder indvies lynladestationer i Esbjerg og Nørresundby, og inden længe indvies Danmarks til den tid største lynladestation i Odense med hele 28 lynladepunkter.

På lidt længere sigt er det Clevers ambition at investere i flere end 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark inden 2026. Læs mere om det her.

Skal lagre strøm fra vindmøller og solceller

Ud over at være et vigtigt knudepunkt for elbilister på farten, er lynladestationen i Køge også et pilotprojekt med solceller og et kæmpebatteri på 1,2 MWh, som skal være med til at lagre noget af den strøm, der er i overskud i elnettet.

Pilotprojektet sker i samarbejde med teknologivirksomheden Hitachi Energy, og i fællesskab skal de to selskaber blive klogere på, hvordan man bedst muligt udnytter kæmpebatterier til at lagre uudnyttet strøm i elnettet og bl.a. bruge den til at oplade elbilerne.

Går projektet godt, forventer Clever, at modellen skal bredes ud til hele landet, så operatørens større lynladestationer kan understøtte det grønne elnet.

Regeringen har desuden sat penge af til medfinansiering af ladeinfrastruktur – senest i den politisk brede aftale Infrastrukturplan 2035, der bl.a. indeholder grønne tiltag, som f.eks. opsætning af ladestandere langs statsvejene.

Det er nødvendigt, viser opgørelsen over elbiler registreret i Danmark, der er mere end firedoblet over de seneste tre år, mens antallet af ladepunkter ikke er steget proportionelt. Ifølge De Danske Bilimportører er antallet af ladepunkter per elbil faldet fra ét ladepunkt per fire elbiler i 2018 til ét ladepunkt per 11 elbiler i august 2021.

Relateret indhold