Da Holbøll gik ind i 2023, var det med et mål om at reducere unødvendig tomgang. Tiltagene skulle være effektive, lette at integrere i anlægsentreprenørens hverdag og klar til implementering, inden året var omme. Nu er et nyt tiltag klar til at forlade værkstedet og komme ud på byggepladserne. En Hitachi 250 med en ny, forbedret start/stop funktion. Funktionen er udviklet af H.P. Entreprenørmaskiner, og Holbølls nye gravemaskine er den første, der er blevet udstyret med den.
Simple løsninger gør den store forskel
Start/stop funktionen sikrer, at maskinens motor automatisk stopper efter 30 sekunders tomgang. Funktionen har eksisteret i mange år, men i modsætning til sin forgænger har den nye version indtænkt maskinførernes hverdag og gjort det nemt at genstarte maskinen. Det kræver kun et tryk på to kontakter i højre og venstre håndtag.
Tidligere start/stop funktioner krævede, at maskinføreren måtte slukke maskinen, inden de traditionelt kunne genstarte maskinen ved at dreje nøglen. Den lille ekstra handling betød, at maskinførerne fandt funktionen besværlig, og derfor blev den sjældent brugt.
Nogle gange er det de simple løsninger, der gør den store forskel. Holbøll forventer i hvert fald, at den nye, forbedrede start/stop funktion vil have betydning for deres mål om at reducere unødvendig tomgang.
Hans-Henrik Olsen, teknisk direktør i Holbøll, siger:
– Start/stop-funktionen reducerer maskinens tomgangstid med 41 %, hvis brugt optimalt. Det betyder, at vi sparer en hel del brændstof og samtidig mindsker vores CO2-udledning og behov for service. Det er godt for både miljøet og vores økonomi. Planen er foreløbig, at vi fremadrettet vil have, at alle vores nye maskiner skal være udstyret med denne start/stop-funktion. Og vi kigger på en realistisk løsning for at få det implementeret på vores andre gravemaskiner på bånd.
Tilbage i marts blev Holbøll og H.P. Entreprenørmaskiner enige om at udvikle start/stop funktionen.
– Når vi skal løfte en dagsorden som den grønne omstilling, skal vi turde vise mod til at samarbejde med hinanden og handle på de muligheder vi ser. Det er ikke nok med gode intentioner og lange snakke, siger Hans-Henrik.
Niels Hansen, Teknisk Support i H.P. Entreprenørmaskiner, har stået for udviklingen af funktionen. Han fortæller:
– Det har taget en del tid at finde de rigtige komponenter og parametre, så funktionen er nem at montere, foretage fejlsøgning på og reparere med lettilgængelige komponenter. Jeg synes vi er endt med et godt produkt. Vi skal selvfølgelig følge nøje med i, hvordan den præsterer i praksis og løbende videreudvikle baseret på den viden samt input fra Holbøll.
Månedlig rapportering
Holbøll har siden årsskiftet også sat maskinparken i systemer, der indsamler data fra hver maskine. Systemerne giver et indblik i bl.a. tomgangstid og brændstofforbrug. Med den data kan Holbøll identificere tendenser, foretage justeringer og træffe målrettede foranstaltninger for at minimere tomgangen yderligere.
Tag nu f.eks. Holbølls Hitachi-maskiner. Hver maskine bliver månedligt inkluderet i en eco-driftsrapport, der klassificerer maskinerne baseret på procentdelen af tid, hvor maskinen er i tomgang. I rapporten anvendes A, B, C og D til at kategorisere maskinerne, hvor A f.eks. symboliserer en tomgangstid på 0 til 22% af maskinens månedlige driftstid.
– Vi er stadig i en opstartsfase med rapporteringen. Vi mangler at få detaljer på plads for at gøre det mere tilgængeligt såsom at få samlet et fuldt overblik på tværs af producenter. Men allerede nu ser vi en positiv udvikling. Som et eksempel har vi med vores Hitachi-maskiner, formået at reducere tomgangstiden siden februar fra hovedsageligt at ligge mellem 23 til 33 % til nu at lægge mellem 0 til 22 %. Det præcise timeantal er naturligvis afhængigt af maskinernes driftstid, men hvis vi holder momentum, har vi allerede reduceret tomgangtiden med mange timer og spare en væsentlig mængde brændstof – f.eks. bruger en 20 tons gravemaskine ca. 2 liter brændstof i timen i tomgang, fortæller Hans-Henrik.
En enkelt handling med stor betydning
Men det er ikke kun maskinerne, der skal være godt klædt på. Maskinførerne skal selvfølgelig også være engageret og finde værdien i at gøre en indsats. Derfor har Holbøll i starten af året afholdt kurser, der fokusererede på, hvordan de kan reducere tomgangstid gennem adfærdsændringer og optimeret driftseffektivitet samt hvilken forskel det kan gøre.
Det er Hans-Henrik, som har stået for udrulningen af kurserne. Han tilføjer:
– Vores maskinførere kan heldigvis se meningen i det. I Holbøll ser vi opgaven, som noget vi skal løfte i fællesskab. Vi skal ikke være bange for at minde hinanden om at slukke for maskinen. Det kan virke som en lille handling, men det fører til en betydelig økonomisk og klimamæssig gevinst.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.