Byggesagsbehandling: Har lynhurtigt minimeret ventetiden

På få måneder har Kerteminde Kommunes byggesagsafdeling skåret byggesagsbehandlingstiden betragteligt ned. Fire sagsbehandlingsspor har været løsningen.
I forhold til 2022, hvor Kerteminde Kommune oftest overskred KL's servicemål for byggesagsbehandling, får virksomheder og borgere i kommunen nu deres byggesager langt hurtigere igennem byggesagsafdelingen. Foto: Louise S. Strøbech
I forhold til 2022, hvor Kerteminde Kommune oftest overskred KL's servicemål for byggesagsbehandling, får virksomheder og borgere i kommunen nu deres byggesager langt hurtigere igennem byggesagsafdelingen. Foto: Louise S. Strøbech

Kerteminde Kommune har løst udfordringen med lange sagsbehandlingstider på byggesager og har nedbragt ventelisterne til et minimum ved indledningsvist at screene indkomne byggesager inden for to arbejdsdage.

Efter screeningen af sagerne bliver de fordelt ud på fire spor, alt efter om de er meget eller delvist mangelfuldt udfyldt og kræver mere vejledning og kvalifikation, og efterfølgende efter deres kompleksitet.

Læs også: Efter kras kritik – København sætter byggesagsbehandlingen på speed

– Vi har haft fokus på at forbedre både sagsbehandlingstiden, kvaliteten og den generelle service overfor borgere, der ønsker at bygge om eller til. Jeg mener, at vi på alle parametre har flyttet os rigtig meget, og på sagsbehandlingstiden kan man jo læse det direkte ud af tallene, understreger kommunens udviklingsdirektør, Claus Lade.

De fire sagsbehandlingsspor, som Kerteminde Kommunes byggesagsafdeling er overgået til, er:

Spor 1: Yderst mangelfulde sager returneres med hjælpeblanket og vejledning for at materialet kan leve op til minimumskravene for en byggesag

Spor 2: Sager der er lidt mangelfulde afklares hurtigt, og bygherre kontaktes med det samme, for at blive oplyst om mangler. Sagen afgøres straks efter modtaget materiale, og der fremsendes hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen

Spor 3: Sager der er fuldt oplyste, afklares straks de kommer ind, og der fremsendes hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen

Spor 4: Sager der kræver dispensation eller nabohøring overdrages til almindelig sagsbehandling. Når sagen kan afgøres, fremsendes der hjælpeblanket og vejledning sammen med byggetilladelsen.

Overskred servicemål med over 100 dage

I KL’s Servicemålsstatistik for byggesager overskred Kerteminde Kommune i 2022 servicemålene indenfor de tre kategorier etageboliger, enfamilieshuse og simple konstruktioner.

For etageboliger er servicemålet 60 dage. Her brugte Kerteminde Kommune i gennemsnit 162 dage i 2022. For enfamilieshuse er servicemålene 40 dage, her lød gennemsnitstiden på 123 dage, mens forholdet for simple konstruktioner lød på servicemål på 40 dage men en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 111 dage.

Læs også: Lange ventetider på byggesager kan koste dyrt i tabte ordrer

For industri- og lagerbygninger samt etagebyggeri til erhverv klarede Kerteminde Kommune sig bedre end servicemålene på hhv. 50 og 55 dage. Her blev byggesagerne behandlet på gennemsnitligt 41 og 40 dage.

Mærkbar forventning

Den nye praksis for behandlingen af byggesager blev igangsat i starten af maj 2023, og forbedringen er mærkbar. For et år siden, i august 2022, var der 82 private byggesager i sagsbehandlingsbunken og en forventet opstart på sagsbehandlingen på 103 dage.

I august i år er der i alt 21 private sager og en forventet opstart på sagsbehandlingen på 16 dage. Erhvervssager er både i 2022 og 2023 blevet startet op indenfor 14 dage.

Formand for Plan- og Teknikudvalget, Terje Pedersen, siger:

– Operationen er lykkedes over al forventning. Så jeg er meget tilfreds med den indsats som byggesagsafdelingen har iværksat og ikke mindst effektueret på meget kort tid.

Relateret indhold