Et moderne skolebyggeri, der understøtter digital læring, leg og udvikling, står klar på Teglholmen i København.
Den nye store tilbygning er realiseret af det strategiske partnerskab Byk & Trust, der består af Københavns Kommune, Enemærke & Petersen, Sweco, Nøhr & Sigsgaard, Dominia, Norconsult, Lytt og Kragh & Berglund.
– Vi har udført et komplekst byggeri i en rigtigt udfordrende tid med først covid og siden krig i Ukraine med materialemangel og inflation – og vi har skulle bygge på et meget begrænset grundstykke, siger partnerskabsdirektør Morten Enkebølle.
– Her har partnerskabet vist sin styrke, fordi alle i Byk & Trust har bidraget til at finde løsninger. Hele branchen befinder sig i en svær tid at bygge i – og her har det i den grad vist at være en fordel at have et strategisk samarbejde, hvor alle vil i mål, tilføjer han.
Mange ender skulle gå op
På Teglholmen er byggeriets projektchef Teddy Brøgger stolt over det færdige resultat:
– Der har været rigtigt meget kompleks geometri i det her byggeri – mange ender, der skulle gå op: Dobbelt høje rum, en støjskærm, en pergola i stål på hele tagfladen og leg på tag. Det her byggeri har løftet barren for, hvad vi i Byk & Trust formår sammen.
Gode processer
Hos rådgivningschef i Trust, Berit Thorup fra Nøhr & Sigsgaard Arkitektfirma er der tilfredshed med, hvordan byggeriet blev løst:
– På Skolen i Sydhavn har vi samlet funktioner til en helhed, der udnytter stedets potentiale – trods de vanskelige forhold. I den komplekse virkelighed har værdien af stor indlevelse, dialog og partnerskabets gode processer vist vejen til at komme i mål sammen.
En udfordrende grund
Arkitekt og projektleder fra Sweco, Inês Tavares, fortæller om tilbygningens arkitektur, som skal understøtte børnenes udvikling:
– Det har været en udfordrende grund, hvor der fra starten af har været en ambition om at skabe en bygning, der med sin udformning, disponering og materialeholdning skaber rammer, som både tilgodeser de mindste børns behov for udforskning og leg samt de største børns behov for udvikling og læring.
– Vores vigtigste rolle har derfor været at skabe omfavnende rammer og mangfoldige rumligheder, der imødekommer den individuelle udvikling for børn i begge aldersgrupper og understøtter børnenes udvikling som en del af samfundet.
Udvisker klassiske fagskel
I Dominia Rådgivende Ingeniører fremhæves også betydningen af, at alle arbejder fælles mod det gode projekt:
– Vi oplever, at det har været en stor fordel på et byggeri med høj kompleksitet, som Skolen i Sydhavnen, at ingeniørfagene kan arbejde i at åbent samarbejde med de øvrige fagligheder om at skabe de rette løsninger, siger adm. direktør Morten Stahlschmidt.
– Det åbne samarbejde udvisker de klassiske fagskel, og vi arbejder ikke med “eget honorar”, som ellers ofte kan stikke en kæp i hjulet på et gnidningsfrit samarbejde. Når det går godt for projektet, går det også godt for os der deltager i partnerskabet.
En holdindsats
Hos Norconsult fortæller team leder Thomas Abildgren Hansen, at samarbejdsformen har gjort hele forskellen:
– Skolen er et teknisk komplekst projekt, der har udfordret både termisk og akustisk indeklima, brandstrategi og statik og bygherre har haft mange ønsker til en bygning på et meget lille areal. Det, i kombination med prisstigninger, kunne i en klassisk totalentreprisemodel sagtens være gået i hårdknude, men samarbejdsformen har i netop dette tilfælde vist sig meget positiv i en tid, hvor balancen mellem kvalitet og økonomi har været svær at finde.
– Det er en holdindsats, at det er lykkedes at skabe så fint et byggeri og tilliden mellem alle parter har betyder, at vi har kunnet arbejde frem mod mulige løsninger indenfor de givne rammer.