Der bliver bygget mange nye boliger i landets store byer, men indbyggerne mangler grønne områder.
Det gælder også i Aarhus, hvor beboere, borgere og byråd i mange år har ønsket at omdanne det trafikerede Vesterbro Torv til et rigtigt bytorv med plads til liv, træer, udeservering, markedsplads og mulighed for at nyde byen.
Læs også: De skal bygge BIG-designet wellnesshotel i Aarhus
I 2018 besluttede et flertal i byrådet, at torvet skal fredeliggøres med mindre gennemkørende trafik, og nu er rådmand Nicolaj Bang, Teknik og Miljø, klar med en plan for forvandlingen af Vesterbro Torv:
– Vesterbro Torv har et kæmpestort potentiale for at blive en smuk oase i hjertet af Aarhus. Jeg ser for mig, hvordan torvet kan blive grønt og levende. Faktisk kan Vesterbro Torv åbne muligheden for, at vi kan gøre hele bydelen mere grøn og cykelvenlig, og at vi kan genskabe alléerne med store, flotte trækroner, siger Nicolaj Bang.
Mere end en attraktion
Konkret foreslår han, at torvearealet bliver næsten dobbelt så stort med plads til flere træer, blomster, bænke og regnvandsbede til de store regnskyl.
Samtidig vil han lukke helt for den biltrafik, der går på tværs af Vesterbro Torv. Det vil give færre biler på indfaldsvejene til torvet, som derfor kan blive til smukke bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til ringgaden – en to kilometer lang strækning, der binder bydelens nye bykvarterer på Amtssygehuset, Trælasten og Ceresbyen sammen:
– Jeg ønsker at give byrådet muligheden for at lave en løsning, hvor vi ikke bare gør Vesterbro Torv til en attraktion i byen, men skaber en helt ny bydel i et område, der de seneste år er gået fra rå industri til grøn midtby, siger rådmanden.
Planen understøtter Midtbyvisionen, som byrådet vedtog sidste år.
Skal til at køre en anden vej
Det nye Vesterbro Torv vil få betydning for de 13.000 bilister, der dagligt kører gennem torvet.
I forslaget bliver vejen på solsiden mod nord fjernet og inddraget i selve torvearealet. Vejen på sydsiden bliver lukket for biltrafik og omdannet til en sluse for busser og bløde trafikanter. Den mindre gennemkørende trafik vil forbedre adgangen for dem, der rent faktisk har et ærinde i Midtbyen, fortæller Nicolaj Bang:
– Jeg fremlægger en løsning, hvor man stadig vil kunne komme ind og ud af byen. Mange vil opleve at skulle køre en anden vej, end de er vant til, men man vil stadig kunne besøge byens butikker og dem, man kender. De bilister, der bruger torvet som genvej på tværs, vil vi til gengæld gerne flytte lidt på.
To forskellige forslag
Rådmanden har arbejdet med to forskellige forslag til Vesterbro Torv. Her er det undersøgt, hvad det vil betyde, hvis torvets sydside fortsat er åbent for biltrafik, så man kan køre mellem Vesterbrogade og Nørre Allé i begge retninger.
Trafiksimuleringerne viser, at trafikken vil bryde sammen med op til 900 meter kø og mere end ni minutters forsinkelse, hvis torvet skal håndtere krydsende biltrafik:
– Vi har selvfølgelig kigget på, hvad der er af alternativer til at lukke bilernes adgang mellem Nørre Allé og Vesterbrogade. Men det står klart for mig, at det er en dårligere løsning for trafikafviklingen. Derfor er det oplagt, at vi flytter den gennemkørende trafik derhen, hvor der er plads til den. Det kan måske lyde ulogisk, men vi får en bedre fremkommelighed i byen, fordi de centrale gader bliver for dem med et ærinde, siger rådmanden.
Læs også: Kæmpe Skydome skal hylde lyset i gentænkt aarhusiansk bypark
Forskønnelse af gaderne omkring torvet kræver, at byrådet afsætter yderligere finansiering.
Forslaget skal inden længe behandles i Magistraten og derefter godkendes i byrådet.
Det er forventningen, at det nye Vesterbro Torv kan stå færdigt i 2025.