Landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Københavns Havn etableres i et samarbejde mellem Københavns Kommune, By & Havn og Copenhagen Malmø Port (CMP), hvor By & Havn er bygherre på anlægget.
Sidstnævnte har haft en samlet entreprise for et anlæg med i alt fem tilslutningspunkter i udbud – to tilslutninger på Langelinie og tre på krydstogtterminalen på Oceankaj i Ydre Nordhavn.
To tilbud er kommet, og begge overstiger budgettet med mere end 100 %. By & Havn har derfor nu annulleret udbuddet.
– Det er ærgerligt, når et udbud skal gå om, men i dette tilfælde er tilbuddene meget langt fra det forventede, og der er derfor behov for, at vi kigger tingene igennem igen, så vi kan sikre et bedre tilbud og en bedre løsning, siger havnebygmester og anlægschef i By & Havn, Hans Vasehus.
Den højere pris skyldes blandt andet den generelle prisudvikling og kompleksiteten af udbuddet.
Forsøger at holde tidsrammen
Københavns Kommune, By & Havn og CMP er nu gået i dialog om, hvordan det kommende udbud kan laves, så man kan komme i gang med anlægsarbejdet og forsyningen af landstrøm til krydstogtsskibe, der anløber København.
Det vides endnu ikke, om den aktuelle annullering af udbuddet kommer til at påvirke udrulningen af landstrøm tidsmæssigt.
Fra By & Havn lyder, at man vil afsøge alle muligheder for, at etableringen fortsat kan ske inden for den forventende tidsramme, der er inden udgangen af 2024.