Fire tophold konkurrerer nu om at bygge Nordhavnstunnelen

Vejdirektoratet har udvalgt de fire aktører, der får mulighed for at byde på opgaven med at bygge Nordhavnstunnelen i København - den skal forbinde Østerbro med Nordhavn.
Den kommende Nordhavnstunnel i København skal forbinde Østerbro med Nordhavn. Foto: Vejdirektoratet.
Den kommende Nordhavnstunnel i København skal forbinde Østerbro med Nordhavn. Foto: Vejdirektoratet.

Før var de fem, nu er fire tilbage. Vejdirektoratet har nu valgt de prækvalificeret konsortier, der nu kan udarbejde reelle tilbud på milliardopgaven med at bygge Nordhavnstunnelen i Københavns Kommune.

De fire prækvalificerede aktører, vi har valgt at gå videre med, har alle kompetencerne og styrken til at bygge Nordhavnstunnelen. I udvælgelsen har vi blandt andet lagt vægt på aktørernes erfaring med udførelse af de forskelligartede opgaver, der skal udføres, siger Silas Nørager, projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen i Vejdirektoratet.

De fire prækvalificerede er:

– Acconia Construccion S.A. med støtte fra CG Jensen A/S, Sweco Danmark A/S og Sweco Infra & Rail OY.

– NV Besix S.A.- MT Højgaard Danmark A/S joint venture med støtte fra NIRAS A/S, Jacobs Sverige AB og Bravida Danmark A/S.

– Per Aarsleff A/S- Vinci Construction Grands Projets- Hochtief Infrastructure GMBH joint venture med støtte fra COWI A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.

– ZÜBLIN A/S- M.J. Eriksson joint venture med støtte fra Strabag SE, Ed. Züblin AG, Züblin Spezialtiefbau GmbH, Züblin Scandivia AB og Strabag Infrastructure & Safety Solutions GmbH.

Tilbud skal ligge klart 24. juni

Tidsplanen er nu, at de prækvalificerede aktører skal aflevere et indledende tilbud senest den 24. juni 2022.

Vejdirektoratet kan derefter vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indledende tilbud eller vælge at indlede forhandlingsmøder med entreprenørerne, såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.

Hvis kontrakten bliver indgået baseret på et indledende tilbud, vil det kunne ske med den vindende entreprenør allerede i sommeren 2022. Bliver der tale om en forhandlingsproces, er det forventningen, at en kontrakt kan blive indgået i begyndelsen af 2023.

Det forventes, at Nordhavnstunnelen kan åbne for trafik i 2027.

Relateret indhold