25 skoleklasser i 6.-8. årgang fra skoler over hele landet har deltaget i projektet ‘Test din skoles sundhed’. Formålet har været at få de deltagende elever til at blive opmærksomme på indeklimaet ved selv at undersøge det. Som sideeffekt har eleverne fået en aha-oplevelse, der styrker deres interesse for naturfag.
Under projektet har eleverne via forskellige naturfaglige undersøgelser vurderet deres egen klasses sundhed. De har foretaget en form for APV af de rammer og omgivelser, som elever og lærere udsættes for 37 timer om ugen.
Undersøgelsens resultater ligger nu klar og viser, at der er mærkbare problemer med indeklimaet på skolerne, hvis ingen gør noget for at rette op på dem.
Indlæringsevnen påvirkes negativt
Fra en række tidligere undersøgelser er det da også almindeligt kendt, at elevernes indlæringsevne påvirkes negativt, når indeklimaet er præget af for høje CO2-niveauer. Det er ganske enkelt sværere at tilegne sig ny viden, når hjernen ikke får tilstrækkelig ilt.
I den nye undersøgelse påviser eleverne i projektet, at mængden af CO2 i luften stiger til over den anbefalede værdi i løbet af ganske kort tid, hvis lokalet ikke har luftudskiftning – og at åbne vinduerne ikke nødvendigvis er nok.
Det er derfor nødvendigt at kombinere almindelig udluftning med mekanisk ventilation.
– Det er vigtigt for os at bidrage til projektet, fordi indeklima og ventilation er et område, som vi ved en del om, og som vi gerne vil være med til at udbrede kendskabet til. Både ved at sætte fokus på, hvor stort problemet er ude i klasserne og ved at få eleverne til aktivt at arbejde med problematikken, siger Henrik W. Petersen, forbundsformand for Blik- og Rørarbejderforbundet, som er en af partnerne bag projektet.
80 % højere end anbefalet værdi
Eleverne har målt CO2-indholdet i luften i klasselokalerne i løbet af 50 dage.
Det højeste niveau, der blev registreret, var næsten 80 % højere end den anbefalede værdi.
I løbet af en almindelig skoledag oplevede mere end halvdelen (68 %) af klasserne et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede værdi, mens den gennemsnitlige CO2-koncentration i løbet af en hel dag var lige under det højst anbefalede niveau.
– Ikke uventet viser elevernes undersøgelse, at udluftning og ventilation gør en forskel. Men også at åbne vinduer kun er en del af løsningen. Hvis der virkelig skal gøres en forskel, skal der også installeres mekanisk ventilation på de skoler, der ikke har det. Samtidig så glæder vi os over elevernes store interesse for projektet og deres nyvundne forståelse for problematikken og sammenhængen mellem den naturfaglige tilgang og praktiske løsninger, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos Tekniq Arbejdsgiverne, der ligeledes er en af partnerne bag projektet.
Om undersøgelsen
– Måleenheden for CO2 er PPM (Part Per Million)
– Højeste målte CO2 koncentration var 1772 ppm.
– Laveste målte CO2 koncentration var 420 ppm.
– 17 klasser (68%) oplevede i løbet af skoledagen et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede max værdi på 1.000 ppm.
– Der var 22 dage (64%), hvor klasserne i løbet af skoledagen oplevede et CO2-indhold, der overskrider den anbefalede max værdi på 1.000 ppm.
– Den gennemsnitlige CO2-koncentration i klasserne er 925 ppm, hvilket er under det anbefalede maxniveau. Gennemsnittet er i løbet af skoledagen fra 1. måling (939 ppm), 2. måling (940 ppm) og 3. måling (895 ppm).
– Klasserne, der ikke havde ventilation og ikke åbne vinduer (16 %), havde et gennemsnit på 1148 ppm fordelt på 1. måling (907 ppm), 2. måling (1268 ppm) og 3. måling (1268 ppm).
– Klasserne, der ikke havde ventilation, men har haft åbne vinduer (24%), havde et gennemsnit på 917 ppm fordelt på 1. måling (901 ppm), 2. måling (879 ppm) og 3. måling (972 ppm).
– Klasserne med ventilation har alle også haft åbne vinduer. De klasser havde et gennemsnit på 890 ppm fordelt på 1. måling (945 ppm), 2. måling (910 ppm) og 3. måling (815 ppm).