Vinder: Jernbanebyen bliver grøn og bilfri

Københavns nye bydel bliver en af de grønneste og delvis bilfri - Team Cobe vinder arkitektkonkurrencen for Jernbanebyen.
Team Cobe diagram over det sammenhængende grønne. Fotokreditering: Team Cobe.
Team Cobe diagram over det sammenhængende grønne. Fotokreditering: Team Cobe.

Team Cobe

  • Cobe
  • Arcgency
  • Urban Creators
  • EKJ Rådgivende Ingeniører
  • 103 Rådgivende Ingeniørselskab
  • Metropolitan Metaculture
  • Mark Vacher
  • Sandra Lori Petersen

I årtier var det gamle godsbaneterræn syd for Københavns Hovedbanegård et af byens skjulte åndehuller. Med remiser, værkstedsbygninger og små tjenestemandsboliger – spredt industri med masser af lys og luft.

I 2019 lancerede byens politikere så Kommuneplan 2019, som sætter retningen for byens udvikling de næste 10 år – og den åbnede op for, at det gamle godsbaneterræn kan udvikles fra 2023.

De gamle værkstedsbygninger bliver et kulturelt og skabende omdrejningspunkt. Fotokreditering: Team Cobe
De gamle værkstedsbygninger bliver et kulturelt og skabende omdrejningspunkt. Fotokreditering: Team Cobe

Nu har Team Cobe vundet arkitektkonkurrencen om bydelen, som skal munde ud i en helhedsplan for området. Og det bliver en bydel, der satser på at være bilfri og med 9-12 hektar grønne arealer. Med to større, grønne områder der skal rumme hhv. en offentlig park og et idrætsområde med tre fodboldbaner.

Satser på den kollektive trafik

Projektet inddeler Jernbanebyen i seks kvarterer med mulighed for flere. Det rummer også bud på, hvordan en ny bydel som Jernbanebyen, kan udvikles med store, bilfri områder. Med fokus på de bløde trafikanter, aktivt byliv og det sociale fællesskab.

Eksempelvis foreslår Team Cobe, at udvikle lokale gader som lege- og opholdsgader. Og med attraktive cykel- og gangforbindelser til den omkringliggende kollektive transport, nedtones vigtigheden af at eje en bil, når man bor i Jernbanebyen.

Team Cobe, DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, fagdommere og overborgmester Lars Weiss. Fotokreditering: Kontraframe
Team Cobe, DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, fagdommere og overborgmester Lars Weiss. Fotokreditering: Kontraframe

– Vi bygger videre på områdets stærke historie med de smukke værkstedsbygninger som et kulturelt og skabende omdrejningspunkt, og spreder idéen om en værkstedsby med arbejdende værksteder og butikker, fortæller Dan Stubbergaard, arkitekt og grundlægger af Cobe.

Jernbanebyen skal således være en bydel fyldt med kontraster og kreativitet, hvor moderne, bæredygtig arkitektur lever side om side med bevarede bygninger, der vidner om områdets industrielle fortid.

I vinderprojektet er der også bud på, hvordan de mange bevaringsværdige bygninger bevares – til kreative erhverv og arbejdende værksteder og butikker. Erhverv der allerede i dag spirer rundt omkring i bydelen.

Ser frem til ny grøn bydel

I København er overborgmester Lars Weiss (S) særdeles tilfredshed med forslaget:

Visualisering af det grønne væv gennem Jernbanebyen. Fotokreditering: Team Cobe
Visualisering af det grønne væv gennem Jernbanebyen. Fotokreditering: Team Cobe

– Det gamle godsbaneterræn har længe ligget som et øde område midt i byen. Derfor har vi i flere år arbejdet for, at grundejerne skulle have lov til at udvikle området. Så København kunne få en ny, grøn bydel – med historiske industribygninger side om side med høje træer, grønne oaser.

Nu starter arbejdet med endelig helhedsplan

Grundejerne, der bl.a. tæller i DSB Ejendomsudvikling og Freja Ejendomme, indleder nu arbejdet med at omsætte forslaget fra Team Cobe til en endelig helhedsplan, der skal danne grundlag for startredegørelse og lokalplaner for Jernbanebyen.

Processen gennemføres i tæt samarbejde med vinderteamet, Københavns Kommune, lokaludvalg, naboer og andre interessenter.

Relateret indhold