Én million kroner per meter. Det er groft sagt dét, man i Paris vil bruge på en omfattende renovering af Champs-Élysées. Den berømte avenue bliver besøgt af mere end 100 millioner mennesker hvert år, hvoraf mere end halvdelen er udenlandske turister. Lokale, der ikke arbejder eller bor på eller omkring Champs-Élysées, holder sig generelt væk fra den stærkt trafikerede og forurenede hovedåre i byernes by.
Det skal laves om, så også pariserne vil bruge avenuen, hvor de lokale i dag mest samles ved store begivenheder.
Til projektet vil man bruge små 1,9 milliarder kroner på at forskønne de 1,9 kilometer fra Concorde-pladsen til Triumfbuen. Det skriver en række medier, blandt andet The Independent.
Blandt de mange tiltag er et af de mest markante antallet af kørebaner. Den brede avenue rummer i dag hele otte vognbaner, men det skal halveres til to i hver retning.
Den ekstra plads skal gøre Champs-Élysées endnu mere grøn. Træerne langs strækningen er i en dårlig forfatningen på grund af luftforurening, og avenuen er da også en af den franske hovedstad mest forurenede.
Den frie plads fra de fjernede vognbaner får fodgængerne lov til at brede sig på. Det skal blandt andet give plads til forskellige opholdsrum langs avenuen, hvor man for eksempel kan etablere udendørs spisesteder. Også Concorde-pladsen skal forskønnes med grønne områder.
Paris er vært for OL i 2024, og mange bygge- og renoveringsprojekter er skemalagt til at stå klar til det enorme event – blandt andet Notre Dame, hvor oprydningsarbejdet fortsat er i gang efter den katastrofale brand for snart to år siden.
Men omdannelsen af Champs-Élysées er undtagelsen, for arbejdet sættes først i gang, når atleterne har forladt byen efter legene.