Per Kirkeby
- Han blev født i 1938 i København og døde i 2018
- I 1964 blev han kandidat med speciale i arktisk kvartærgeologi
- Men mest kendt er han som maler, digter, filmmager, grafiker, billedhugger
- Han udsmykkede blandt meget andet loftet i Den Sorte Diamant og den ene af to rotunder på Geologisk Museum
Mange vil nok mene, at en mursten er en relativt død genstand.
Men det var ikke holdningen hos kunstner Per Kirkeby. Han udviste en entusiasme for det bæredygtige materiale fra barnsben, og nu er en ny bog udkommet om kunstnerens passion. Forfatter er Thomas Bo Jensen, som er professor i arkitektur og bygningskunst ved Arkitektskolen i Aarhus. Han har forsøgt at give læseren et bedre overblik over arven efter den kendte murstens-kunstner.
– Formålet med bogen ‘Per Kirkeby Arkitektur’ er at belyse hans kunstneriske virke inden for arkitekturens verden. Her spillede mursten en afgørende rolle, siger Thomas Bo Jensen.
Murstensbarnet Per Kirkeby
Per Kirkebys interesse for de firkantede tegl startede, da han var barn. Han boede nemlig tæt på Grundtvigskirken, som er en murstenskonstruktion i hvidgule farver omringet af flere murstensbyggerier.
– Kirkebys opvækst betød meget for hans materialevalg. Udover Grundtvigskirken fandt han stor inspiration i hele Bispebjerg-området, siger siger Thomas Bo Jensen.
I 1940’erne blev den såkaldte Skrammellegeplads etableret. Her var Per Kirkeby aktiv og stablede mursten og byggede murstenshuler. Allerede dengang var hans fascination af murstenen stor, siger Thomas Bo Jensen, der har arbejdet på bogen siden 2009 i samarbejde med forlægger Torsten Bløndal, som fik idéen til det litterære værk sammen med Per Kirkeby. Bogen er blevet en realitet ud fra interviews og samtaler med kunstneren.
Referencer til dansk byggeskik
Mursten var et materiale, som Per Kirkeby vendte tilbage til gennem hele sin karriere. Han skabte omkring 70 skulpturer til udstillinger og cirka 30 skulpturer i Danmark – blandt andet på Humlebæk Station og Københavns Hovedbanegård.
– De første reelle murstensskulpturer udførte han som 27-årig. Samtlige af hans skulpturer emmer af historie og en dybere erindring. Lag på lag-formationen fortæller om en byggeskik, der er bundfældet gennem mange år og om den tradition, vi i Danmark har for at bygge med mursten. Særligt røde mursten, siger Thomas Bo Jensen.
90 procent af værkerne består af røde tegl. Han havde det princip, at det skulle være en sten i god kvalitet, som var lokalt produceret. Han arbejdede sammen med forskellige teglværker, og i den senere tid var det primært Vesterled Teglværk og Egernsund Tegl, der leverede murstenene.