Selvom den internationale rådgivningsvirksomhed Arup blev grundlagt i London i 1946, så er en del af DNA’et dansk.
Grundlæggeren var nemlig den dansk-engelske ingeniør og filosof Ove Arup, der ønskede at virkeliggøre Bauhaus-idealet om ’total arkitektur’, hvor et tættere samarbejde mellem arkitekter og ingeniører – og derved en bredere vifte af viden og kompetencer – fører til design af højere kvalitet, bedre brugeroplevelse og samtidig udgør et samfundsmæssigt bidrag.
Med denne ambition har Arup lige siden oplevet stor succes og vækstet globalt:
Ingeniørkoncernen tæller i dag 20.000 medarbejdere fordelt på 100 kontorer i 40 lande og beskæftiger sig med alt lige fra lufthavne til kunstmuseer, universiteter, broer, transformation af eksisterende bygninger, byomdannelse af tidligere industriområder mm.
Ejendomsvurderinger og lejeloven – det er tid til et paradigmeskifte
Og det er denne adgang, som virksomheden, der i 2012 ifm. etableringen af Metroen i København oprettede sit danske kontor, nu vil benytte – til styrkelse af nordiske, heriblandt danske arkitekter, Arup selv og generelt designkvaliteten af byggeri og arkitektur verden over.
Det fortæller forretningsudviklingsdirektør Mikael Pontoppidan, der ser store uudnyttede muligheder i samarbejdet.
Fælles om flere opgaver
– Som global rådgivningsvirksomhed er vi naturligt engageret i en lang række spændende projekter rundt om i verden. Hvilke projekter, vi så reelt beslutter at gå efter, afhænger af en række forskellige faktorer – økonomi, ressourcer, kompetencer, ambitioner for bæredygtighed mv. – men én af de vigtigste handler om holdet af samarbejdspartnere. Vi har naturligvis ’preferred partners’, men hvorfor skulle der ikke være endnu flere danske og nordiske virksomheder repræsenteret blandt vores foretrukne samarbejdspartnere?
Mikael Pontoppidan understreger dernæst, at danske arkitekter ikke kun har et godt navn ude i verden, men at langt størstedelen også har formået at kombinere f.eks. en stærk designmæssig karakter med banebrydende teknologier inden for transformation og klimatilpasning:
– Det er kompetencer, der er stor efterspørgsel på overalt. Så måske vi i fællesskab kan blive bedre til at gøre opmærksom på, hvad vi har at tilbyde? Og på samme måde kan vi via vores kontor her i København, som nu tæller tæt ved 100 medarbejdere, bringe vores internationale ekspertise til lokale projekter, hvor vi går ind som partnere.
Mere end streger at bygge efter
Direktøren er uddannet arkitekt, og efter flere års ophold i bl.a. Geneve og Hongkong har han været commercial director for Link Arkitektur i Norden, inden han i foråret 2023 kom til Arup:
– Måske 25 % af verdens bedste arkitekter findes i Norden, siger han og uddyber:
– Der er enormt mange arkitekter i Norden, som både er dygtige til at projektere og har et højt teknisk niveau og forståelse. Men i modsætning til mange andre steder er arkitekturen her ofte forankret i noget samfundsnyttigt. Det ligger dybt i mange arkitekter i Norden, at designet skal bidrage til ’et fælles gode’, og denne samfundsunderstøttende tilgang vinder mere og mere ind flere steder i verden.
Züblin vinder kontrakt på prestigebyggeriet Ny Ørestad Kirke
Men selvom kompetencerne og visionerne er mere end konkurrencedygtige, forstår Mikael Pontoppidan, hvis der for tegnestuerne kan være langt til at indgå internationale samarbejder:
– Jeg har brugt mange år på at opbygge et internationalt og skabe tillid og fortrolighed. Det kommer ikke af sig selv, og for at lykkes kræver det, at man kender sine markeder indgående og hele tiden holder sig opdateret ift. nye projekter, forholdene mm. Det gør vi, og det kan gøre det nemmere og mere ukompliceret at bringe sin forretning over grænsen.
Stor værdi og stor fortælling
At Arup først nu aktivt går ind for at forløse det nordiske potentiale skyldes ifølge Mikael Pontoppidan koncernens hidtidige syn på eget marked:
– I årtier er forretningen udviklet sig fra et UK-centrum, men efter at have opdelt markederne i regioner, heriblandt det europæiske marked har mulighederne på de enkelte lande vist sig mangedoblet ved internationaliserede samarbejder i f.eks. Tyskland, Italien, Spanien m.fl.
Og ift. Arup i Danmark tilføjer han:
– Her er virksomheden vokset på ryggen af nogle meget store projekter – især Øresundsbroen, Metroen og Femern – så der har ikke været det store fokus på at skabe flere forbindelser med projekter og samarbejdspartnere. Men det er en naturlig proces i vores udvikling at fokusere mere på denne del nu. Også for at løfte arven fra Ove Arups danske ophav. Heri ligger en stor værdi og fortælling om at bygge og designe i høj kvalitet og med et samfundsnyttigt mål for øje. Og det fortjener at blive udbredt.