Om projektet
- Bygherre: Byggeri i København, Københavns Kommune
- Arkitekt og Totalrådgiver: JJW Arkitekter
- Landskabsarkitekt: Schul Landskabsarkitekter
- Entreprenør: Jakon
- Ingeniør: Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører (Konstruktion) og Dansk Energi Management & Esbensen (Teknik)
- Areal: 10.000 m2 / 5.000 m2 renovering og 5.000 m2 nybyggeri
- Periode: 2015 ? 2018
Grøndalsvængets Skole i København står over for en helhedsrenovering og kapacitetsudvidelse, som i alt omfatter 10.000 kvadratmeter. Byggeriet blev officielt skudt i gang torsdag 2. marts med grundstensnedlæggelse til et arrangement med deltagelse af Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev (V), skoleleder Thomas Horn og JJW Arkitekter. Det oplyser JJW Arkitekter i en pressemeddelelse.
Projektet indebærer både ombygning, renovering og nybyggeri. Skolens 5.000 kvadratmeter store hovedbygning fra 1924 bliver ombygget og renoveret, hvilket blandt andet betyder, at en række klasselokaler bliver udvidet og skolens gymnastiksale bliver omdannet til et nyt pædagogisk læringscenter.
Selve kapacitetsudvidelsen medfører, at der opføres to nye bygninger på skolens område i form af en 2.000 kvadratmeter stor idræts- og musikbygning samt en 3.000 kvadratmeter stor indskolingsbygning med integreret KKFO inklusiv en stor tagterrasse. Udvidelsen omfatter også en opgradering af cirka 10.000 kvadratmeter udearealer.
Hele kvarterets skole
Til grundstensnedlæggelsen holdt Københavns Børne- og Ungdomsborgmester, Pia Allerslev (V), tale.
– I dag lægger vi grundstenen til Grøndalsvængets Skoles nye bygninger. Vi fejrer, at skolen bliver udvidet med et spor og snart får bedre plads til børnene. København vokser hele tiden, og vi har brug for gode rammer til vores børn, så de kan lære og blive så dygtige som muligt. Det får de her, hvor Grøndalsvængets Skole blandt andet får en ny bygning til de mindste børn i indskolingen og en ny gymnastiksal og lokaler til musikundervisning. Grundstensnedlæggelsen i dag symboliserer også en tættere sammenhæng mellem skolen og beboerne i området. Skolen skal være kvarterets skole, og både lokaler og udendørsarealer skal være for alle og invitere til at blive brugt. Jeg ser frem til et godt samarbejde med rådgivere og entreprenører, så Grøndalsvængets Skoles elever snart kan tage de nye bygninger i brug, sagde hun.
Skoleleder Thomas Horn holdt også en tale, mens Marie Myrup Staalsø fra JJW Arkitekter opførte en rap, hun havde skrevet til lejligheden.
Det sociale aspekt
JJW Arkitekter er totalrådgivere på projektet med Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører, Dansk Energi Management & Ebsensen Rådgivende Ingeniører og Schul Landskabsarkitekter som underrådgivere. Jakon er entreprenører.
JJW Arkitekter oplyse, at man har sikret, at lokalområdets intime og landsbyagtige atmosfære genfortolkes i de nye bygninger. Det styrker både skolens tilpasning til området og skaber, qua den intime skala, et område, der føles trygt for skoleeleverne.
Idræts- og musikfaciliteterne kan anvendes af borgerne efter almindelig skoletid, ligesom det er planen, at de lokale borgere kan leje spiseområdet ved kantinen til private arrangementer. Endvidere får lokalområdets beboere adgang til de nyistandsatte udearealer.
Lars Lindeberg, partner hos JJW Arkitekter og ansvarlig for virksomhedens skoleprojekter, forklarer:
– Hos JJW Arkitekter udvikler vi skoler ud fra et læringsmæssigt og socialt perspektiv. Udover at give eleverne og lærerne gode rammer til læring, arbejder vi også med “det sociale rum”. Vi bestræber os på, at der både skal være plads til det store fællesmøde, fællesarrangementet for årgangen, klasseundervisningen, gruppearbejdet – helt ned til den brainstorm, der finder sted i vindueskarmen blandt to klassekammerater. Når vi samtidig styrker lokalområdets muligheder for at komme ind på skolens område og benytte dens faciliteter efter skoletid skaber, vi et socialt bæredygtigt projekt.
Helhedsrenoveringen og kapacitetsudvidelsen af Grøndalsvængets Skole er færdig september 2018.

