Om broen
- Forventet længde: Ca. 125 m
- Bredde: 5,5 m
- Bygherre: Københavns Kommune
- Ingeniør: COWI
- Arkitekt: DISSING+WEITLING architecture
- Landskab: Kragh og Berglund
Broen over Folehaven skal være en ny forbindelse hen over den stærkt trafikerede indfaldsvej og bliver et væsentligt led i den grønne cykelforbindelse Vigerslevruten.
– Vi har søgt at skabe en flot og harmonisk bro, der passer ind i området. Det har vi sammen med arkitekterne løst med en spektakulær og let stålkonstruktion, der passer godt til Vigerslevparkens træer, siger Niels Bitsch, projektansvarlig, COWI.
Association til træer
Broens konstruktion er karakteriseret af markante stålmaster, der hælder og som med deres varierende længder giver en association til træerne i parken.
Konstruktionsprincippet er et såkaldt omvendt Fink gitter, som blev udviklet i USA i attenhundredetallet med det formål at minimere vægten af broelementerne.
I et omvendt Fink gitter kan det se ud som om, at de lodrette master svæver i luften. Det kan lade sig gøre, fordi vægten fra både broen og brugerne føres gennem trækbånd via forankringer i brodæk og mastetoppe tilbage til fundamenterne.
Broen er af stål og de lodrette master er dimensioneret i forhold til lastfordelingen, hvilket betyder, at broen virker mere åben på midten. Alt stål, med undtagelse af håndlister, forventes at blive malet i en lysegrå farve.
– Det vil være en bro, man husker. Når man ser den, ved man, at man er på vej ind eller ud af København, siger Niels Bitsch.