Upton Hansen Architects
- – Projektet er på over 230.000 kvm mixed use-bebyggelse og er placeret i et kommende middelklassekvarter i det nordlige Mumbai, kendt som Bh?ndup.
- – Udover lejligheder består projektet også af almene boliger, butikker og små virksomheder samt rekreative faciliteter. Når det er færdigt, vil projektet omfatte over 1250 lejligheder, der spænder fra etværelses- til store treværelses-lejligheder og et lille antal penthouselejligheder. Området vil også have mere end 1550 parkeringspladser til beboere, besøgende og gæster samt plads til mere end 8000 kvm detailhandel i gadeplan.
- – Projektet består af fem tårnhuse, hvoraf de to højeste er placeret mod hovedvejen i nordvest og når en højde på 170 meter, mens tårnene mod syd får en højde på henholdsvis 135 meter og 100 meter.
- -Upton-Hansen Architects står bag 1.500.000 kvm boligbyggeri i Mumbai alene. Tegnestuen fik sit første projekt i Mumbai, da tegnestuen agerede udførende arkitekt på et af Mumbais højeste tårnhusprojekter, nemlig de tre 300 meter høje tårnhuse, 1973 Worli, designet af Foster + Partners.
Social bæredygtighed og fællesskab er to af grundene til, at Upton-Hansen Architects med danske Jonas Upton-Hansen i spidsen har vundet et kommende mixed use-projekt i Mumbai. Projektet er på over 230.000 kvm mixed use-bebyggelse bestående af blandt andet 1250 lejligheder og er placeret i et kommende middelklassekvarter i det nordlige Mumbai. Projektet består af fem tårnhuse, hvoraf de to højeste er placeret mod hovedvejen i nordvest og når en højde på 170 meter, mens tårnene mod syd får en højde på henholdsvis 135 meter og 100 meter.
Med en voksende middelklasse har Indien i disse år stort behov for boligbyggeri, og her er tårnhuse en oplagt løsning, hvor de enkelte boliger så at sige stables ovenpå hinanden. Det er baggrunden for de fem kommende tårnhuse i Mumbai, hvoraf de højeste af projektets tårne kommer til at strække sig op mod 170 meter.
Det er vigtigt, at beboerne får adgang til en række forskellige muligheder for interaktion med deres naboer, eksempelvis i form af fællesfaciliteter og opholdsrum. Ellers kan der opstå en noget trist og upersonlig atmosfære.
Jonas Upton-Hansen Upton-Hansen Architects
Bæredygtig beboelse
For at sikre et solidt fællesskab blandt de mange mennesker, som skal bo i tårnene, har teamet hos Upton-Hansen Architects inkluderet en lang række designmæssige features, som skal understøtte mødet mellem beboerne.
– Design af vertikale samfund i et tårnhus medfører både unikke muligheder for os som arkitekter, men der er bestemt også udfordringer. Det er vigtigt, at beboerne får adgang til en række forskellige muligheder for interaktion med deres naboer, eksempelvis i form af fællesfaciliteter og opholdsrum. Ellers kan der opstå en noget trist og upersonlig atmosfære. Gennemtænkt design af gangarealer og design af rum, der fordrer mikro-fællesskaber spredt op gennem etagerne, er derfor nøglen til bæredygtig beboelse i høje byggerier, siger Jonas Upton-Hansen.
Åbne rum
Et konkret eksempel på netop dette er måden, hvorpå Upton-Hansen Architects har udnyttet et særligt indisk byggekrav om brand-tilflugtssteder på hver syvende etage i hvert tårn til at inkorporere små åbne rum og havearealer, som er forbeholdt beboerne. Et andet krav i udbuddet var fem niveauer af parkering, som Upton-Hansen Architects har integreret i rummet mellem de fem tårnhuse. På toppen af parkeringshuset, 24 meter over gadeniveau, har tegnestuen placeret et grønt område med rekreative aktiviteter såsom swimmingpools, tennisbaner og legepladser, som skal være tilgængelige for alle beboere. Topografien i det grønne område er designet ud fra ønsket om at skabe et varieret rum med mindre oaser, der indbyder til ophold.
Upton-Hansen Architects har desuden medtænkt et bæredygtighedsperspektiv i designet, hvilket betyder, at alt regnvand opsamles på stedet og genbruges som gråt spildevand til både vanding af de grønne arealer og i husholdningerne. Tegnestuen har også inkluderet et bud på en strategi til genanvendelse af affald, hvor hvert tårnhus får indbyggede affaldsskakter, der kan sortere affaldet, før det sendes til en central affaldsstation placeret mellem de fem tårne i samme bygning som parkeringsarealet.
Når projektet står færdigt i 2021, bliver det hjem for over 5000 mennesker.