Cebra bruger VR til at sikre arkitektonisk kvalitet

Cebra og Kigop har skabt en interaktiv 3D-model, der skal give de besøgende på tysk messe for skolebyggeri mulighed for at gå på opdagelse i russisk skoleprojekt.
Cebra ser stor værdi i, at blandt andet bygherrer kan gå på VR-opdagelse i 3D-modeller. Illustration: Cebra/Kigop.
Cebra ser stor værdi i, at blandt andet bygherrer kan gå på VR-opdagelse i 3D-modeller. Illustration: Cebra/Kigop.

Om Schulbau-messen

  • Schulbau-messen er en international messe, der afdækker og diskuterer trends indenfor skolebyggeri og som afholdes hvert år i både Hamborg og München. I år er The Architecture Project og Danske Ark blandt de danske hovedsamarbejdspartnere, og de har inviteret en række danske tegnestuer til at udstille og deltage i messen. Formålet er at styrke branding og efterspørgsel af stærke, danske arkitektløsninger indenfor tysk skole- og læringsbyggeri.

Hvordan ser fremtidens skole ud? Og hvordan kan en bygherre eller kommende brugere være med til at præge et endnu ikke opført skolebyggeri? Med brug af digitale redskaber som virtual reality briller er det blevet muligt at simulere en både fotorealistisk og sanselig oplevelse af arkitekturen. I forbindelse med Schulbau-messen i Hamborg, der handler om netop skolebyggeri, kan gæsterne prøve en VR-brille, der er en app-baseret brille optimeret for almindelige smartphones.

– Vi har afprøvet metoden sammen med vores bygherre i forbindelse med vores igangværende Smart School-projekt i Rusland. Her downloadede bygherren en gratis app til sin egen smartphone, koblede telefonen til en standard VR-brille og han kunne herefter gå på opdagelse i sin endnu ikke opførte skole, siger stiftende partner hos Cebra, Carsten Primdahl, i en pressemeddelelse.

Demokratisk arkitektur

Brugt strategisk har VR-brillen ifølge Cebra potentiale til at demokratisere arkitektoniske beslutninger og sikre den arkitektoniske kvalitet, når både bygherre og brugere får let adgang til en forståelse og en sanselig fornemmelse for rumligheder og detaljer i et kommende byggeri.

– Man kan sige, at vi bevæger os fra en argumenteret til en oplevet værdi. Forstået på den måde, at vi nu kan give bygherren og brugerne en mere nuanceret oplevelse af rum, end hvad almindelige visualiseringer og arkitekturmodeller kan formidle. De kan gå rundt på skolen, allerede før den er bygget. Det handler om tid og om at tilføre bevægelse til fortællingen om arkitektur. Og ikke mindst om at opnå erkendelser, der kan være med til at udvikle et projekt i en ny og bedre retning. Kort sagt, at sikre forståelse for den arkitektoniske kvalitet i et byggeri, siger Carsten Primdahl.

3D-model

Udover at være et redskab, der kan kvalitetssikre og udvikle nye typer rumligheder kan teknologien samtidig være med til at udvikle fremtidens skole.

Også hos Kigop, der er en virksomhed med rødder i spilindustrien, ser man store potentialer i at kombinere viden fra spilindustriens fotorealistiske og interaktive univers med arkitekturformidling. Til Schulbau-messen har Kigop sammen med Cebra produceret en interaktiv 3D-model, der ved hjælp af teknologi fra spilindustrien skal være med til at give messegæsterne en oplevelse af den moderne skole, der efter planen skal vokse frem i Irkutsk i Rusland i løbet af indeværende år.

Relateret indhold