Bestseller flytter ind på Aarhus Havn

760 Bestseller-medarbejdere har netop fået nyt arbejdssted og er flyttet ind i tøjgigantens nye kontorkompleks, tegnet af C.F. Møller, på havnen i Aarhus.
Omdrejningspunktet i bygningen er et indre gadeforløb, som kan samle mellem 500 og 1000 personer på plateauet, trapperne og balkonerne til store modeshows og fællesmøder. Foto: Julian Weyer.
Omdrejningspunktet i bygningen er et indre gadeforløb, som kan samle mellem 500 og 1000 personer på plateauet, trapperne og balkonerne til store modeshows og fællesmøder. Foto: Julian Weyer.

Bestseller på Aarhus Havn

  • Bygherre: Bestseller A/S
  • Omfang: 22.000 kvm. kontorer og 24.000 kvm. varemodtagelse, parkering og anlæg
  • År: 2009-2015
  • Antal medarbejdere: 760

C.F. Møller har tegnet Bestsellers nye kontorkompleks, hvor 760 medabejdere netop er rykket ind i, hvad der minder om en mindre flåde af bygninger, der ligger forskudt i forhold til hinanden og er forbundet af forskellige udearealer såsom atrier, terrasser og taghaver. Blandingen af kontorer og udearealer skaber en fornemmelse af, at der er tale om en by i byen, og komplekset, der har kanaler og vand på alle fire sider, markerer indgangen til den nye, urbane bydel Aarhus Ø på havnefronten. Det oplyser C.F. Møller.

Havvandskøling og solceller

De enkelte bygninger varierer fra en til tolv etager, og samlet rummer byggeriet ca. 22.000 kvadratmeter kontorer, showrooms, foto- og filmstudier, en kantine-restaurant samt 24.000 kvadratmeter parkering og varemodtagelse under gadeplanet. Samtidig er det et lavenergibyggeri, der gør brug af blandt andet havvandskøling og solceller.

De langsgående syd- og nord-facader har markante relieffer af lys siciliansk natursten, som indrammer dybe vinduesnicher – i kontrast til de enkle, transparente glasfacader indfattet af natursten mod øst og vest. Naturstenen går igen indendørs på trapper og gulve og som vægbeklædning og møbler – kombineret med mørkt egetræ i samspil med lyse metaloverflader.

Kan samle huset

Omdrejningspunktet i bygningen er et indre gadeforløb med en central indre plads oven på den gadegennemføring, der deler husets stueplan i to. Pladsen giver adgang til fælles auditorium, mødefaciliteter og butiksforskningsmiljøer. Der kan samles mellem 500 og 1000 personer på plateauet, trapperne og balkonerne til store modeshows og fællesmøder.

Indgangen er formet som en bro, der giver udsigt til bygningens tre etager under jorden, og fra gaden er der afvekslende kig til de udvendige grønne terrasser og taghaver – ti grønne uderum i alt – og gadeforløbet afsluttes i restaurantområdet, som er underdelt i mange forskellige afsnit med forskellig stemning, størrelse og intimitet med adgang direkte ud til terrasser og en helt ny kanal tværs over den tidligere Pier 2.

Flere brands flytter ind

Bygningen bliver hjem for flere af Bestsellers brands; først og fremmest Vero Moda med undermærkerne Noisy May, Junarose, Mamalicious og Minimize, der rykker ind med cirka 350 medarbejdere. Derudover tager accessories-mærket Pieces cirka 100 sæder, og tøjmærket Y.A.S. får lokaler til sine cirka 30 medarbejdere, mens de resterende 280 personer er stabsfunktioner som økonomi, kommunikation, uddannelse og IT.

Bestsellers hovedsæde forbliver i Brande med cirka 1500 medarbejdere.

Det nye Bestseller-byggeri har kanaler og vand på alle fire sider og bliver arbejdsplads for 760 medarbejdere hos tøjgiganten. Foto: Julian Weyer.
Det nye Bestseller-byggeri har kanaler og vand på alle fire sider og bliver arbejdsplads for 760 medarbejdere hos tøjgiganten. Foto: Julian Weyer.
Atrier, terrasser og taghaver binder det store byggeri sammen. Foto: Julian Weyer.
Atrier, terrasser og taghaver binder det store byggeri sammen. Foto: Julian Weyer.

Relateret indhold