Nu er der lys for enden af københavnertunnel

Prisen for projektet kommer ifølge Københavnertunnelgruppen til at ligge i størrelsesordenen otte milliarder kroner.
Ifølge Københavnertunnelgruppen vil prisen for en københavnsk havnetunnel være otte milliarder kroner. Foto: Colourbox.
Ifølge Københavnertunnelgruppen vil prisen for en københavnsk havnetunnel være otte milliarder kroner. Foto: Colourbox.

Af regeringsgrundlaget fremgår det, at der nu for alvor skal arbejdes videre med den københavnske havnetunnel i form af en østlig ringvej over og under Amager, og det glæder koordinator i Københavnertunnelgruppen, Bo Sandberg.

– Der er ved at være lys for enden af havnetunnelen. Meget peger i retning af, at der nu sker noget, idet den østlige ringvej er fremhævet i regeringsgrundlaget. Samtidig er der meldinger fra regeringen om, at man er parat til at inddrage privat finansiering i projektet. OPP er ikke nødvendigvis det lyksalige svar på alt, men det er oplagt at finansiere et infrastrukturprojekt på den måde. Ideen er, at man kan fremrykke samfundsnyttige investeringer ved at tilvejebringe privat kapital, der ellers ikke ville være kommet i spil, siger Bo Sandberg til Dagens Byggeri.

Han slår fast, at privat kapital kan udvide det råderum, der samfundsøkonomisk er muligt til eksempelvis infrastruktur.

– Skal vi have vækst og udvikling i samfundet, er det vigtigt at sætte gang i samfundsnyttige investeringer. Der er et helt katalog af projekter, som har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Det gælder bare om at sætte dem i gang, fordi det både påvirker produktiviteten og tidsforbruget, at man kan komme hurtigt til og fra arbejde, siger Bo Sandberg videre.

Langt billigere

Der har været mange tal på bordet for, hvad det østlige ringsvejsprojekt med havnetunnel vil koste, men Bo Sandberg mener, at det bliver langt billigere, end hvad flere økonomer har påstået:

– Man skal hæfte sig ved Transportministeriets strategiske analyse af projektet. Den peger på, at de samlede omkostninger ligger på cirka 17 milliarder kroner. Men man kan trække nogle penge ud af det regnestykke. Dels er en del af finansieringen af etapen fra Svanemøllebugten til Nordhavn allerede på plads. Der kan trækkes et par milliarder kroner ud derfra. Desuden regner man med, at en havnetunnel vil få nogle af grundene på Refshaleøen til at stige meget i værdi, og det giver blandt andet nogle stigende indtægter fra ejendomsskatter. Derfor er den reelle finansiering omkring otte milliarder kroner. Det er noget helt andet end de 30 milliarder kroner, man ind imellem hører i debatten, oplyser Bo Sandberg, der til daglig også er cheføkonom i Dansk Byggeri.

Brugerbetaling

De otte milliarder skal så blandt andet finansieres ved brugerbetaling, men Bo Sandberg mener ikke, at brugerbetaling vil udgøre en stor barriere for benyttelsen af tunnelen:

– Den vil selvfølgelig blive benyttet lidt mindre, end den ellers ville gøre. Men nogle gange gælder det muliges kunst, og skal Havnetunnelen realiseres, er det nok mest realistisk, at det bliver med en form for brugerbetaling. Jeg tror, at de fleste trafikanter gerne vil betale 20-25 kroner for at køre igennem tunnelen og spare en halv times transporttid. Tid er også penge, slutter Bo Sandberg.

Relateret indhold