GI støtter ni nye projekter

Livet på altanen, bad til tiden - og yderligere syv nye støttede projekter.
Flere af de nye projekter drejer sig om - på den ene elelr anden måde - at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Arkivfoto: Niels Johan Juel Jensen
Flere af de nye projekter drejer sig om - på den ene elelr anden måde - at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Arkivfoto: Niels Johan Juel Jensen

Ni stærke projekter har fået tilsagn om støtte fra GI. Vi kommer vidt omkring med de nye projekter. Bad til tiden, livet på altanen, KS, Levels og erhvervsuddannelser er blandt emnerne.

Med de ni nye projekter har GI nu 130 aktive projekter.

Værktøj til benchmarking af energiforbrug

Teknologisk Institut – I projektet udvikles et fremskrivnings- og benchmarkingværktøj baseret på et omfattende datagrundlag, ca. 110-120 tidstypiske etageejendomme med samlet 23.000-25.000 lejligheder, relateret til varmeforbrug i etageboligområder.

Værktøjet skal levere nøjagtige forudsigelser af fremtidige energiforbrug og CO2-emissioner for typiske etageejendomme. Herunder mulighed for at sammenholde den beregnede energimæssige effekt af energirenoveringsprojekter med målte erfaringstal fra andre lignende renergirenoveringsprojekter.

Dansk test af Level(s)

Danske Arkitektvirksomheder – En dybdegående analyse og formidling af udfordringer og potentialer i anvendelsen af Level(s), som netop nu bliver testet og evalueret i Danmark og resten af EU.

Level(s) er EU kommissionens bud på en fælles europæisk metode til vurdering af bæredygtighed på sociale, miljømæssige og økonomiske kriterier (via såkaldte macroobjectives) i hele byggeriets livscyklus.

Formålet med Level(s) er i projekterne at skabe grundlag for dialog, og herigennem at sikre kvalitetsmæssige bedre løsninger, der er holdbare, resiliente, bæredygtige og med fokus på totaløkonomi, så bygningerne også bliver driftsmæssigt optimale. Samtidig spiller klimaet en afgørende rolle, både i forhold til valget af miljøvenlige materialer, men også i relation til fremtidige klimaforandringer.

Byggeboxen

Dansk Byggeri og Dansk Arbejdsgiverforening – Etablering af to undervisningsmiljøer, der i tilknytning til større byggerier skal inspirere flere unge til at uddanne sig og arbejde inden for byggeriet. Modellen er tidligere, med succes, lanceret på tre placeringer i Hovedstadsområdet.

Gennem projektet vil der minimum gennemføres 40 undervisningsgange ved hvert byggeri om året, svarende til godt 1000 elever. Det forventes, at 120 klasser ca. 3.000 elever og 240 lærere/undervisere vil besøge hver byggebox gennem projektperioden. I løbet af elevernes besøg vil de blive introduceret til de fag, der er til stede på byggepladsen. De vil blive inddelt i fag og desuden selv arbejde med at designe og bygge et fysisk “byrum/mødested”.

I projektet udvikles der undervisningsmateriale, der sikrer forankring i folkeskolens fag. Eleverne vil særligt lære om, hvordan man bygger miljø- og klimavenligt i moderne byggerier. Undervisningen kobles til FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Det kan være i forhold til effektiv udnyttelse af energi- og vandressourcer, genanvendelse, reduceret miljøbelastning, bæredygtig byudvikling mv.

Vejen til en erhvervsuddannelse

Erhvervsskolernes Elevorganisation – Projektet er drevet af Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) og har eksisteret siden efteråret 2016. Det består af et landsdækkende korps af unge rollemodeller fra erhvervsuddannelserne, der besøger grundskoler i hele landet med oplæg, der kan hjælpe udskolingseleverne med at blive mere afklarede i forbindelse med deres valg af ungdomsuddannelse.

Gennem personlige fortællinger skaber rollemodellerne et nuanceret billede af erhvervsuddannelserne, samt hvad man har af muligheder med et svendebrev i hånden. De sætter ansigt på dem der tager en erhvervsuddannelse og inspirerer elever i hele landet med deres faglige stolthed, passion og erfaringer.

Projektet supplerer den viden, udskolingselever har om en studentereksamen, udvider elevernes horisont inden de skal vælge en ungdomsuddannelse, og vil forhåbentlig gøre EUD og EUX til en seriøs og attraktiv mulighed for de unge, på lige fod med f.eks., STX og HHX.

Kvalitetssikring med værdi

Værdibyg – Kvalitetssikring er en vigtig del af byggeprocessen, der skal sikre færdige byggerier mod svigt, fejl og mangler. Byggeprocessener kompleks – særligt i renovering – og det er utopisk at tro, at man kan bygge uden fejl.

Kvalitetssikring er et sikkerhedsnet, der skal sikre, at man fanger de “værste” fejl undervejs i processen, inden de ender som fordyrende udbedringsarbejder eller i værste fald svigt.

Dette projekt vil gentænke KS systemet og komme med konkrete anbefalinger til, hvordan kvalitetssikring kan gå fra at være et nødvendigt onde som udføres som venstrehåndsarbejde til at blive en integreret og værdiskabende del af byggeprocessen. Anbefalingerne vil både rettes mod projektering og udførelse og give bud på både bedre styringsmekanismer, incitamenter og konkrete værktøjer.

Videncenter for Praktikpladser til Unge på Store byggeprojekter

Bygherreforeningen – I projektet udvikles metoder til etablering af flere praktikpladser på store bygge- og anlægsprojekter, såvel renoveringsprojekter som nybyggerier gennem etablering af partnerskabs-/samarbejdsaftaler med offentlige og private bygherrer på større byggeprojekter.

Formålet er både at øge antallet af praktikpladser hos entreprenører, der arbejder på bygherres bygge- og anlægsprojekter, samt at gennemføre rekrutteringstiltag, der kan tiltrække flere unge til bygge- og anlægsuddannelserne. Og via samarbejdet med bygherre at (videre)udvikle en metode/model, der understøtter bygherreorganisationens arbejde med etablering af flere praktikpladser.

Bad til tiden

Smith Innovation – En workshop i BLOXHUB viste at det teoretisk er muligt at nedbringe byggetiden på badeværelsesrenoveringer fra op imod otte uger til ca. 11 dage. En interessant og epokegørende observation, som kalder på 1:1 afprøvning og dokumentation.

Badmodul og deres leveranceteam vil sammen med en bygningsejer forsøge at gennemføre den perfekte badeværelsesrenovering på ca. 11 dage. Projektet gennemføres i en etageejendom, der i store træk rammer kriterierne for en typisk badeværelsesrenovering.

Arbejdsgange og -processer monitoreres kvalitativt fx via fotodokumentation og iagttagelser, samt kvantitativt via tidsregistreringer. Projektresultaterne stilles gratis til rådighed for alle, via pjecer, film og workshops.

Den værdiskabende nedrivningsproces

Værdibyg – Byggebranchen efterspørger hjælp til at tydeliggøre den gode nedrivningsproces gennem bedre udbud af nedrivning- og renoveringsopgaver samt forventningsafstemning undervejs i processen.

Med dette projekt ønsker Værdibyg at sætte fokus på nedrivningsprocessen hos byggeriets praktikere. “Nedrivningsprocessen” dækker i dette projekt både decideret nedrivning, hvor man fjerner en hel eller hele dele af en bygning, men også renovering, hvor man fjerner udtjente materialer eller bygningsdele for at forny eller forandre.

Projektresultaterne udgives i en række vejledninger der afdækker udfordringer i nedrivningsprocessen og peger på løsninger, værktøjer og anbefalinger, der kan hjælpe byggeriets praktikere til bedre renoverings- og nedrivningsprocesser.

Liv på altanen

SBi – Det stigende antal altaner er en af tidens mest markante forandringer af byen. Altanerne giver byens beboere et nyt, rekreativt uderum og forlænger boligens private rum ud i det offentlige rum, men hvad gør det ved boliglivet, ved naboskab, fællesskab og ved byen?

Dette projekt har til formål at skabe empirisk funderet viden om altaners betydning for det sociale liv – internt i boligen, mellem naboer, i fællesarealerne og i det offentlige rum. Dermed skal projektet supplere den eksisterende viden, som primært har fokus på byggetekniske og æstetiske aspekter.

En sådan viden er relevant for både de aktører, der skal træffe beslutninger om hvorvidt der skal laves altaner og med hvilke altanløsninger, for de arkitekter og professionelle i branchen som på forskellige vis arbejder med altaner, og for den samfundsmæssige og forskningsfaglige forståelse af, hvordan byen ændrer sig, og hvordan arkitekturen spiller sammen med samfundet.

Relateret indhold