Designet skal give varmepumpen sit gennembrud

Trods økonomiske og miljømæssige fordele har danskerne ofte fravalgt varmepumper pga. designet. En effektiv, elegant og støjsvag løsning skal dog ændre på det
Varmepumpen fra Toshiba kan ændre udseende med tekstilcovers. Foto: PR.
Varmepumpen fra Toshiba kan ændre udseende med tekstilcovers. Foto: PR.

Hvis du som husejer vil lave den mest omkostningseffektive energirenovering i hjemmet, skal du altid starte med at installere en varmepumpe. Sådan lyder rådet fra Tekniq Arbejdsgiver, der repræsenterer 4.100 installations- og metalvirksomheder, på baggrund af rapport fra Teknologisk Institut.

I rapporten sammenlignes flere forskellige former for energirenoveringer og rangerer altså varmepumper over eksempelvis isolering og udskiftning af døre og vinduer som den bedste løsning.

Læs mere her:

Varmepumpen giver baghjul til andre energirenoveringer

Varmepumpernes økonomiske eller miljømæssige fordele har også fanget opmærksomheden hos politikerne på Christiansborg, hvor et tocifret millionbeløb er afsat til at udskifte olie- og naturgasfyr til fordel for netop varmepumper i tusindvis af danske hjem. Og også hos Energistyrelsen vurderes varmepumpen til at være blandt de billigste og mest CO2-venlige alternativer til opvarmning for den knap halve million olie- og naturgasfyr, som styrelsen anslår, stadig er aktive i Danmark.

Dagligstuen behøver ikke at skamme sig

Men selvom branchen og lovgiverne er enige om varmepumpens fortræffeligheder, er den stadig fremmed for mange danskere. Og det ærgrer varmepumpeimportøren, Gidex:

– Vi må erkende, at Danmark til stadighed er et radiator-i-gulvhøjde-land, og så snart der skal hænges noget op på væggen, så bliver danskerne meget kræsne, siger Stine Helgogaard Knudsen fra Gidex.

Importøren slår derfor et slag for den nye luft-til-luft varmepumpe Unique fra Toshiba, der både er effektiv og elegant og et apparat, som dagligstuen ikke behøver at skamme sig over:

– En af de store udfordringer er, at mange har svært ved at forlige sig med designet. At skulle installere de her plastikkasser oppe under loftet skurrer i øjnene, og derfor er vi også ekstremt fornøjede over endelig at kunne tilbyde en af de mest effektive og støjsvage varmepumper, som samtidig fremstår som et eksklusivt livsstilsprodukt, siger Kasper Andersen fra Gidex og tilføjer:

– Toshibas varmepumper er uden tvivl de bedste i energieffektivitet og levetid. Derudover er det smart, at du kan indstille temperaturen efter tid på dagen, om du er hjemme eller på arbejde, og at du i det hele taget har et samlet overblik over varmeforbrug og indstillinger direkte i app’en.

Gidex anslår, at Unique kommer til at udgøre 50 procent af virksomhedens omsætning.

Relateret indhold