3500 kvm brosten genbruges i byrumsrenovering

Frederiksholms Kanal omdannes til en ny promenade med plads til ro og ophold langs vandet. Nedlæggelsen af 80 parkeringspladser giver rum til omdannelsen.
Området omkring Frederiksholms Kanal renoveres for at give endnu bedre muligheder for ophold ved vandet. Foto: Colourbox.
Området omkring Frederiksholms Kanal renoveres for at give endnu bedre muligheder for ophold ved vandet. Foto: Colourbox.

I foråret 2017 kan københavnerne nyde resultatet af det arbejde, som Teknik- og Miljøforvaltningen har sat i gang for at skabe mere plads til at promenere og opholde sig langs det historiemættede område ved Frederiksholms Kanal. Anlægsarbejdet begyndte i slutningen af juli, og der skal arbejdes med to forskellige udtryk på promenaden, der skal understøtte områdets historik.

Slotspromenaden, der går fra Stormbroen til Prinsens Bro, vil få et mere stringent og elegant udtryk, der skal afspejle beliggenheden op ad Christiansborg. Her anlægges et bredt opholdsmiljø med granitbelægning og københavnerbænke langs kanalen. Asfalten på vejbanen fjernes, og de underliggende brosten genanlægges på stedet med to cykelspor.

På Havnepromenaden, der går fra Prinsens Bro til Bryghusgrunden, vil københavnere i fremtiden kunne nyde et mere rustikt miljø, der skal afspejle tidligere tiders havnemiljø. Her etableres et opholdsmiljø med siddemulighed langs kanalen, og opholdsarealerne indrettes dels med københavnerbænke og dels med genbrug af granitelementer fra kommunens materialeplads. Belægningen genoprettes i hele vejens bredde, og københavnerfortovet langs husfacaderne renoveres i hele gadens længde.

Brosten genbruges

En del af projektets formål er at bevare de historiske værdier i området, og det betyder blandt andet, at man genbruger 2850 kvm københavnerbrosten fra Frederiksholms Kanal, ligesom der vil blive genbrugt 700 kvm gamle bordursten af nordisk granit fra Jagtvej. Langt de fleste af stenene genanlægges helt lokalt, så de ikke skal køres til midlertidige depoter. Det betyder, at der vil være mindre lastbilkørsel til og fra området end normalt. Til gengæld vil selve anlægsområdet være af lidt større omfang, da der vil blive flyttet rundt på brostenene langs strækningen, og der derfor er behov for at arbejde på lidt større områder ad gangen i løbet af anlægsperioden.

For at skabe plads til den nye promenade med opholdsrum og skabe en bedre forbindelse mellem Indre By og havnen, nedlægger kommunen 80 parkeringspladser , hvilket ifølge kommunens beregninger vil få belægningsprocenten til at stige fra 75 procent til 88 procent i aftentimerne. Anlægsfasen forventes afsluttet i foråret 2017.

Relateret indhold