Mediation er anerkendt som et effektivt og særdeles værdifuldt værktøj til løsning af konflikter, og det er blevet et populært i byggebranchen, hvor tvister kan være forbundet med voldsomme omkostninger.
Et voksende antal projektledere, konstruktører, ingeniører, jurister og andre i branchen vælger at tage en uddannelse som certificeret mediator. Det mærker man hos en af de førende udbydere JUC.
– En samarbejdende tilgang betaler sig ikke kun økonomisk men også menneskeligt. Det er en klog investering, siger Mie Marcussen, der som én af Danmarks mest erfarne mediatorer har været med til at udvikle uddannelsen og leder undervisningen på JUC’s Certificering i Mediation.
Samarbejde og konfliktløsning kan trænes
Byggeprojekter er komplekse og involverer mange forskellige parter som bygherrer, arkitekter, entreprenører og underleverandører. Branchen omsætter for milliarder, og der er meget at spare ved at kunne løse konflikter på stedet og undgå dyre voldgiftssager og ikke mindst forsinkelser i tidsplanen.
– Der eksisterer en myte, at der i byggebranchen ruller milliarder ud til advokater og konflikthåndtering, men jeg tror dog, branchen er noget bedre end myten.
– De fleste i byggebranchen er logisk tænkende, rationelle og løsningsorienterede profiler, og stadig flere får øjnene op for, at det også kræver relationel intelligens og samarbejde at finde gode løsninger. Det er noget, vi kan træne, siger Mie Marcussen.
En øjenåbner
Mediatorer spiller en stor rolle i moderne konfliktløsning, hvor de skaber dialog og finder løsninger på tvister. Deltagerne i JUC’s Certificering i Mediation får undervisning i teorien bag mediation, og de lærer de centrale teknikker og værktøjer til at løse konflikter og deltager i simuleringer og rollespil.
Afdelingschef Steen Jensen fra entreprenørvirksomheden Christiansen & Essenbæk var i foråret én af deltagerne i et forløb med syv moduler. Det ændrede hans måde at tænke konfliktløsning.
– Det var meget intensivt med nogle dygtige undervisere både teoretisk og praktisk, og det var meget udviklende for mig som person. Mit mål var, at jeg ville lære at deskalere konflikter i vores egen organisation, inden de udviklede sig. Jeg har været chef i lang tid, og vi skal være effektive og træffe beslutninger, og når jeg tidligere har løst konflikter, så har jeg altid præsenteret en masse løsninger og forsøgt at vælge den bedste løsning.
– Men jeg fandt ud af, at det allervigtigste er at fjerne tidspresset og give parterne tid til selv at løse konflikten. Vi fik en metode til rådighed, som vi har lært trin for trin. Det var virkelig en øjenåbner og stik modsat, hvordan jeg tidligere ville have grebet det an, fortæller afdelingschef Steen Jensen.
Personlig udvikling som sidegevinst
De certificerede mediatorer er dygtige til at klare konflikter på arbejdet, fordi de har lært i praksis at facilitere konstruktiv dialog, forhandle aftaler og finde kreative løsninger.
Mange af deltagerne oplever i forbindelse med certificeringen, at de også selv bliver bedre til at samarbejde i mange forskellige sammenhænge.
– Den største sideeffekt er, at du bliver bedre selv. Når du tager herfra, så har du også lært hvordan du kan sætte de rigtige kædereaktioner i gang i samarbejde i mange forskellige sammenhænge, og du har lært noget om dig selv i konflikter. Du kan også tage det med hjem og bruge det sammen med din partner, forklarer Mie Marcussen.
Byggebranchen er også konfliktsky
Byggebranchen har ry for byggemøder med en meget direkte tone, men Mie Marcussen oplever dog ikke, at den kontante tone nødvendigvis er branchens største udfordring.
– Jeg har enkelte gange oplevet folk råbe og skrige af hinanden, men det er ikke særlig udbredt, hvor jeg kommer. Der er også meget konfliktskyhed i byggebranchen, og det kan være en større fare for samarbejdet, siger Mie Marcussen.
– Mange vælger at lade være med at tage udfordringer op, fordi de er bange for at ødelægge en relation, som de gerne vil arbejde sammen med på senere projekter, og de er bekymrede for, om de får den næste opgave. Men det er bedre at få det håndteret, så alle føler sig respektfuldt og ordentligt behandlet, siger hun.
– Hvis du fejer tingene ind under gulvtæppet, og så bliver gulvtæppet meget svært at gå på. Konflikten trapper så op i det stille, og så kan det lige pludselig eskalere, fordi der er nogle interesser, der ikke bliver tilfredsstillet. Det handler om, at alle føler sig respektfuldt og ordentligt behandlet, og det er nemmere at finde løsninger, hvis man har en ordentlig proces og samarbejdet fungerer, siger Mie Marcussen, leder af undervisningen på JUC’s Certificering i Mediation.
Om JUC
JUC er førende udbyder af juridisk efteruddannelse i Nordeuropa og udbyder kurser, certificeringer, konferencer og netværk. JUC har specialiseret sig i at tilbyde deltagerne juridisk undervisning, der omsætter teoretisk viden til praktisk anvendelse.
JUC’s Certificering i Mediation består af syv moduler – det næste forløb begynder 7. november 2024 og fortsætter året ud
Mediator-uddannelsen er anerkendt for mediatorer ved Voldgiftsnævnet for Byggeri & Anlæg, til mediation ved Voldgiftsinstituttet, Mediationsinstituttet og for retsmæglere ved domstolene.