Færøsk færgeterminal giver havnen tilbage til Tórshavn

Den traditionelle færøbåd kan anes i Henning Larsens arkitektur for Smyril Lines nye hovedkvarter og færgeterminal i Tórshavn. Terminalen genforbinder havnen med byens borgere.
Smyril Lines nye terminal får et offentligt tilgængeligt udendørs rampeområde, så Torshavns beboere igen får adgang til denne del af havnen. Visualisering: Element
Smyril Lines nye terminal får et offentligt tilgængeligt udendørs rampeområde, så Torshavns beboere igen får adgang til denne del af havnen. Visualisering: Element

Torshavn havn

  • – Havnen har sentimental værdi for mange færinger og har historisk altid tjent som udgangspunkt for kære, der begiver sig ud på nye rejser, og senere også som en romantisk ramme for afslappede gåture langs vandet.
  • – Siden Danmark og Færøernes indtrædelse i Schengen i starten af 2000’erne har havnen været lukket for offentligheden på grund af Schengen-havnesikkerhedsforanstaltninger.
  • – Henning Larsens design forbinder den historiske havnepromenade med hovedstaden igen.

Det er kun få dage siden, at vi her på Dagens Byggeri kunne fortælle, at arkitektvirksomheden Henning Larsen havde vundet konkurrencen om at skabe et nyt kvartercentrum bestående af ni bygninger ved Kurfürstendamm i Berlin.

Nu kan tegnestuen løfte sløret for Smyril Lines nye hovedkvarter og færgeterminal i Færøernes hovedstad, Tórshavn, som Henning Larsens arkitekter har ladet integrere i de bjergtagende omgivelser med frodige landskaber på den ene side og åbent hav på den anden. Projektet hylder både de traditionelle færøske fiskerbåde og den historiske havn.

– Vi har ladet os inspirere af stedets fængslende skønhed og maritime arv, siger arkitektvirksomhedens landedirektør Eva Ravnborg.

Træ bliver et af de gennemgående materialer i nybyggeriet. Visualisering: Element
Træ bliver et af de gennemgående materialer i nybyggeriet. Visualisering: Element

Genforbinder lokalsamfundet med havnen

Smyril Lines nye færgeterminal og hovedsæde placeres på en fremtrædende beliggenhed i det centrale Tórshavn lige rundt om hjørnet fra den færøske parlamentsbygning. Bygningen er designet i træ med en base i beton, hvilket er en hyldest til færøsk kultur og traditioner:

Træstrukturen afspejler de yndefulde konturer af den traditionelle færøbåd, der laves med økse efter ældgamle traditioner og kan spores tilbage til vikingetiden, mens betonbasen trækker inspiration fra håndbyggede kyststier, der ofte findes på mindre færøske øer. De giver nem bådadgang fra vandet gennem de stejle klippeflader til små træbådebygninger.

– Med inspiration fra den særlige charme af traditionelle færøske fiskerbåde og den historiske havn har vi skabt et transformativt rum, der fejrer og genforbinder lokalsamfundet med en del af havnen, der engang var et yndet udflugtmål. Det glæder vi os til at genetablere sammen med Smyril Line, siger Ósbjørn Jacobsen, design director Færøerne og partner i Henning Larsen.

Den nye terminal vil lyse op i de mørke timer. Visualisering: Element
Den nye terminal vil lyse op i de mørke timer. Visualisering: Element

Afslapning med imponerende udsigt

Terminalen skal fungere som både mellemlanding og afgangssted for rejsende på Smyril Lines passagerfærger på tværs af Danmark, Færøerne og Island. Designet prioriterer tilpasningsevne til de skiftende årstider og det nordiske klima og sikrer en problemfri oplevelse for ankommende og afrejsende passagerer.

Fra hovedindgangen får rejsende adgang til to niveauer, der rummer et offentligt tilgængeligt venteområde, en café, tjek-indskranke og International Ship and Port Facility Security-område.

Venteområdet bliver grønt med en bjergtagende udsigt. Visualisering: Element
Venteområdet bliver grønt med en bjergtagende udsigt. Visualisering: Element

Det øverste niveau rummer endnu et venteområde, der giver passagerer adgang til en terrasse, hvor besøgende kan slappe af i grønne omgivelser med en imponerende udsigt. Dette udendørs rum er indbegrebet af forbindelsen mellem samfundet og besøgende udefra og giver Torshavn offentlig tilgængelighed til området tilbage.

Rampens grønne landskab er designet med traditionel færøsk vegetation og tilbyder en flot udsigt over byen.

I hjertet af bygningen – omhyggeligt adskilt fra terminalen – ligger Smyril Lines nye hovedkvarter til firmaet ca. 100 medarbejdere.

Projektet udbydes i øjeblikket til entreprenører, hvorefter byggeriet går i gang. Det forventes færdigt i 2024.

Siden Danmark og Færøerne trådte ind i Schengen-samarbejde i starten af 2000'erne, har havnen været lukket for offentligheden på grund af samarbejdets havnesikkerhedsforanstaltninger. Nu åbnes den igen for offentligheden. Visualisering: Element
Siden Danmark og Færøerne trådte ind i Schengen-samarbejde i starten af 2000’erne, har havnen været lukket for offentligheden på grund af samarbejdets havnesikkerhedsforanstaltninger. Nu åbnes den igen for offentligheden. Visualisering: Element

Relateret indhold