C.F. Møller er på skandinavisk eventyr

Dansk TV, film, gastronomi, hygge og kulturliv har momentum i udlandet, og det smitter af på de danske arkitekter.
Direktør Klaus Toustrup. Foto: Emil Filtenborg.
Direktør Klaus Toustrup. Foto: Emil Filtenborg.

En stor skandinavisk satsning gennem 2017 har givet arkitektfirmaet C.F. Møller vind i sejlene – både herhjemme, men også i udlandet. I Sverige har de vundet udbuddet på en stor hovedbanegård i Lund, en totalrenovering af Globen, Stokholms kuppelformede arena, samt et højhus ved Oslo centralbanestation. Dertil kommer et psykiatrisk hospital i Finland og et nyt hovedkontor til “Landsbankinn” i Island.

C.F. Møller startede i sin tid arkitektfirmaet af samme navn i sin stue, men da byens universitets nye bygninger skulle tegnes, og C.F. Møller vandt konkurrencen, tog tegnestuens succes fart. Firmaet har i dag projekter i blandt andet Tyskland, Norge, Sverige, Danmark og Island, og de 330 medarbejdere styres fra tegnestuen i Aarhus, der er rykket fra den gamle C.F. Møllers stue til de fem øverste etager i Europahuset – Dokk1’s nabo.

I England ser alle jo Borgen, Forbrydelsen og Rejseholdet. De kender og elsker det, og Noma har også gjort en kæmpe forskel, fordi det skaber hype om den nordiske kultur.

Klaus Toustrup, direktør C.F. Møller.

Herfra er der en prangende udsigt over byen fra havnen i Øst og til Gellerup i vest. Klaus Toustrup er direktør for C.F. Møller. Ifølge ham er det en lang satsning på at gå fra at være en aarhusiansk tegnestue til at være en skandinavisk tegnestue, der er begyndt at give pote rundt omkring i Europa.

– Den skandinaviske satsning rækker langt tilbage, i midten af 90’erne vandt vi opgaven om et nyt stadion i Oslo. Det blev startskuddet på tegnestuen i Norge, hvor vi startede med at have et projektkontor på det gamle stadion. Det udviklede sig til, at vi prøvede andre konkurrencer og vandt et stort sygehusbyggeri, siger Klaus Toustrup.

Da ekspansionen til Norge lykkedes, kiggede C.F. Møller mod Sverige, hvor de opkøbte en tegnestue, der var på vej mod et generationsskifte. Det var med til at give dem fodfæste på et marked, hvor de i dag bl.a. kan bruge svenskernes erfaringer med træbyggeri.

Ny Nordisk arkitektur

Ekspansionen til Sverige har betydet, at C.F. Møller i dag med rette kan kalde sig en skandinavisk tegnestue. Erfaringerne bliver delt på tværs af tegnestuerne i Danmark, Norge, Sverige og England, hvilket ifølge Klaus Toustrup holder innovationen i live.

– Forretningsmæssigt bevæger vi os meget indenfor sundheds- og uddannelsesbyggeri, og især indenfor sundhedsbyggeri forældes vores referencer hurtigt. Der har lige været en periode i Danmark med supersygehuse, som nu nærmer sig en afslutning, og så er udfordringen at holde vores viden og referencer skarpe – blandt andet derfor, er det en fordel for os at være til stede rundt omkring i Europa, siger Klaus Toustrup.

Det har blandt andet været vejen tilbage til det tyske marked for C.F. Møller.

– Referencer bliver forældede efter tre år. Vi skulle sørge for at flytte vores viden fra sygehusene i Danmark og bruge dem i resten af verden. De nyeste projekter i Europa tiltrækker sig opmærksomhed fra andre lande som skal investere. Vi tog viden med fra projekterne i Norge til Danmark, da der skulle bygges supersygehuse og nu tager vi så yderligere erfaringer med til de to sygehuse i Tyskland, siger Klaus Toustrup.

Ny nordisk holisme

Den danske tilgang til arkitektur i stigende grad blevet populær. Danske tegnestuer har ifølge Klaus Toustrup en helhedsorienteret tilgang til opgaverne, der gør de danske løsninger bedre.

– Vi kan mærke, at når vi står stærkt skandinavisk, er vi mere interessante udefra. Det skandinaviske har et eller andet. Det er lidt det nye sort mange steder, selv om nogen måske er ved at være trætte af scandinavian happiness, siger Klaus Toustrup.

– Skandinaviske arkitekter er uddannede til at løse opgaven fra forskellige vinkler. Hvor skal byggeriet ligge? Hvem bygger vi for? Hvilke funktioner skal vi løse? Og så tænker vi selvfølgelig i bæredygtighed, som jo spænder vidt i dag. Der er mange af vores internationale kollegaer lidt mere enstrengede, hvor vi forsøger os med helikopterblikket, siger Klaus Toustrup.

Den tilgang til problemløsning vil Klaus Toustrup og C.F. Møller ikke tage patent på – og tilgangen er ikke ene om at sætte dansk arkitektur på verdenskortet.

– I England ser alle jo Borgen, Forbrydelsen og Rejseholdet. De kender og elsker det, og Noma har også gjort en kæmpe forskel, fordi det skaber hype om den nordiske kultur. Arkitekturen er en del af den kultur, og vi forsøger at ride med på bølgen, imens vi understøtter udviklingen, siger Klaus Toustrup.

Relateret indhold