Flere unge i Horsens vil være eksempelvis struktør, tømrer, smed, murer eller elektriker. Det viser de foreløbige ansøgertal til grundforløb 1 på Learnmark Tech, hvor 202 unge fra 9. og 10. klasse i marts 2019 har søgt ind på Learnmark Tech. I marts 2017 var ansøgertallet 104.
For Niels Yde, direktør på Learnmark Horsens, er stigningen i antallet af unge, der ønsker en håndværksuddannelse, positiv for især det lokale erhvervsliv.
– Forleden læste jeg i Horsens Folkeblad, at 300 håndværkere er i gang på de største byggerier i Horsens. Det stiller store krav til arbejdsstyrken, og jeg er derfor glad for, at vi i år slår rekord i antallet af unge, der i marts har søgt ind på en teknisk erhvervsuddannelse med drømmen om at blive håndværker, fortæller Niels Yde.
Målrettet samarbejde
Ifølge skolens statistik har antallet af unge håndværkerspirer været faldende siden 2015. Det vendte i 2018, hvor 149 unge søgte ind på Learnmark Tech, og Niels Yde tror og håber på, at fremgangen fortsætter de kommende år.
– De seneste år har en erhvervsuddannelse ikke været et naturligt førstevalg for mange, og den øgede interesse for håndværkerfagene er ikke kommet af sig selv. Den er for mig at se resultatet af et målrettet samarbejde mellem for eksempel Horsens Kommune, Hedensted Kommune, virksomheder, grundskoler og Learnmark Horsens, hvor det fælles ønske er, at de unge på et kvalificeret og oplyst grundlag vælger den uddannelse, der er bedst for dem, understreger direktøren.
Førstehåndserfaringer
I flere år har Learnmark Horsens tilbudt gratis undervisningsforløb, hvor grundskolens elever er blevet undervist i fag og discipliner, der er typiske for skolens uddannelser.
I år har der især været efterspørgsel på forløbet Afsætning af hus, hvor en underviser fra Learnmark Tech har undervist grundskoleelever i, hvordan en murer bruger Pythagoras’ læresætning om retvinklede trekanter, når han skal afsætte soklen på et hus.
– Jeg tror på, at elevernes førstehåndserfaringer med fagene og fagligheden på ungdomsuddannelserne bidrager til at give dem et godt beslutningsgrundlag, når de skal vælge uddannelse. De undervisningsforløb kan langt fra stå alene, men de kan være med til at åbne elevernes øjne for uddannelsesmuligheder, de ikke havde overvejet, og de er helt sikkert også med til at bekræfte nogle unge i, at det ikke er en uddannelsesvej for dem, siger Niels Yde.