Energirelaterede uddannelser stiger i popularitet

På DTU og KEA er antallet af optagne elever steget - i forhold til sidste år - på uddannelser, der beskæftiger sig med energi.
Uddannelser, der relaterer sig til energi, er populære på landets universiteter. Foto: KEA.
Uddannelser, der relaterer sig til energi, er populære på landets universiteter. Foto: KEA.

Energi er blevet mere populært blandt landets unge, når de skal bestemme, hvilken uddannelse de vil læse.

På Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er en af de mest søgte uddannelsesretninger den nye bachelorretning, General Engineering, hvor et af læringsområderne handler om bæredygtig og vedvarende energi.

De unge kan gøre en forskel. Måske ikke redde verden, men derhen af. Den udfordring, tror jeg, appellerer til mange.

Dekan Martin Vigild DTU

Også flere af universitetets andre energirelaterede uddannelser har haft fremgang i antal elever, der er optaget – i forhold til sidste år. For eksempel er antallet af elever, der er optaget på diplomingeniøruddannelsen i Bygningsdesign og bacheloruddannelsen i Produktion og Konstruktion, der blandt andet beskæftiger sig med miljø og energieffektive løsninger, steget med henholdsvis 14 procent og 17 procent.

Også på andre universiteter er optaget på energirelaterede uddannelser steget. Det gælder for eksempel energiteknologuddannelsen på Københavns Erhvervsakademi, KEA, der er steget med hele 43 procent fra sidste år.

Gøre en forskel

Dekan for bacheloruddannelserne og studiemiljøet på DTU, Martin Vigild, mener, at energi er et populært område, fordi det stemmer godt overens med de unges ønske om, at studiet skal have samfundsrelevans.

– De unge vil være sikre på, at de kan få et arbejde bagefter, at de kan tjene nogle penge, men de vil også kunne gøre en forskel. Der er energi jo par excellence et område, hvor fremtiden er ukendt, indeholder en masse udfordringer og mange nye vindinger, siger Martin Vigild.

Han er overbevist om, at interessen for energiområdet hænger sammen med en almen samfundsinteresse hos de kommende universitetsstuderende.

– De unge kan gøre en forskel. Måske ikke redde verden, men derhen af. Den udfordring, tror jeg, appellerer til mange, siger Martin Vigild.

Relateret indhold