Tidligere S-minister: En Kattegatforbindelse kan fås med minusrente

Komitéen for en fast forbindelse over Kattegat ønsker en ordentlig driftsøkonomisk og finansiel analyse, og derefter en samfundsøkonomisk analyse.
Samsø indgår i den linjeføring, som Kattegatkomitéen ønsker, når det gælder en fast forbindelse over Kattegat. Foto: Colourbox.
Samsø indgår i den linjeføring, som Kattegatkomitéen ønsker, når det gælder en fast forbindelse over Kattegat. Foto: Colourbox.

Kattegatkomitéen, der arbejder for en fast forbindelse over Kattegat via Samsø, holder i dag en konference, hvor der vil blive præsenteret et regnestykke, som ikke helt svarer til det, regeringen har fremlagt.

Formanden for Kattegatkomittéen, Jens Kampmann, siger til Dagens Byggeri, at han håber, at konferencen vil kunne præsentere et politisk flertal, der vil fortsætte analysearbejdet.

Der er en eller anden forskrækkelse ved de store tal i stedet for at stille de rigtige spørgsmål – kan det betale sig trods anlægsomkostningerne? Er det samfundsøkonomisk forsvarligt? De spørgsmål bliver ikke stillet.

Jens Kampmann Formand, Kattegatkomitéen

– Vi er ikke tilfredse med den foreliggende analyse. Den har efter min mening betydelige mangler. Først og fremmest omkring trafiktallene, som baseres på en Landstrafikmodel, som har vist sig ikke at fungere. Vores foreløbige beregninger viser en meget stor samfundsøkonomisk rentabilitet. Vi ønsker derfor at få en ordentlig driftsøkonomisk og finansiel analyse og derefter en samfundsøkonomisk analyse. Sidst, men ikke mindst, en opgørelse over “hvis ikke” – hvad vil der være af omkostninger, hvis ikke man får Kattegatforbindelsen, forklarer Jens Kampmann.

Hvorfor vente?

Han peger på, at uden en Kattegatforbindelse kommer der investeringer i udbygningen af veje og broer, og at det skal holdes op mod de godt og vel 100 milliarder kroner, som en Kattegatforbindelse vil koste.

Men hvorfor vente, hvis det er så god en forretning? Det spurgte Dagens Byggeri om.

– Vi skal først overbevise transportministeren, som har stoppet analysearbejdet. Der er en eller anden forskrækkelse ved de store tal i stedet for at stille de rigtige spørgsmål – kan det betale sig trods anlægsomkostningerne? Er det samfundsøkonomisk forsvarligt? De spørgsmål bliver ikke stillet. I dag er det så billigt at låne pengene, at det kan gøres til minusrente. Det kan også lade sig gøre med en Kattegatforbindelse, slutter Jens Kampmann, der fortsat er optimist, men også erkender også, at “det er træls”.

Relateret indhold