Borgernes privatliv før SKATs magt

Kontrol på privat grund og mulighed for at angive hinanden er ikke den rigtige vej, hvis målet er at ændre på den udbredte accept af sort arbejde, siger skatteministeren.
Skatteminister Karsten Lauritzen holder fast i at gennemføre loven om at ophæve SKATs muligheder for at foretage kontrol på privat grund uden dommerkendelse: Foto: Skatteministeriet.
Skatteminister Karsten Lauritzen holder fast i at gennemføre loven om at ophæve SKATs muligheder for at foretage kontrol på privat grund uden dommerkendelse: Foto: Skatteministeriet.

Skatteminister Karsten Lauritzen har i et samråd i Folketinget kommenteret Rockwool Fondens opdaterede redegørelse for omfanget af sort arbejde i Danmark.

Samtidig blev han bedt om at forklare, hvilke konsekvenser han vil drage på baggrund af undersøgelsens konklusioner.

Jeg mener ikke, at der er noget som helst grundlag for at tilsidesætte hensynet til den enkelte borgers privatliv.

Karsten Lauritzen Skatteminister

Skatteministeren konstaterede, at regeringen holder fast i at gennemføre loven om at ophæve SKATs muligheder for at foretage kontrol på privat grund uden dommerkendelse:

– Isoleret set kan det give anledning til mere sort arbejde, men som jeg tidligere har udtalt, er det tvivlsomt, hvilken effekt den nuværende bestemmelse har haft, da SKAT ikke kvantitativt kan opgøre effekten af de enkelte kontrolbeføjelser, sagde skatteministeren blandt andet.

Fast overbevisning

Han erkender dog, at det naturligvis har en vis betydning, når en kontrolbeføjelse bortfalder, men han understreger, at han er af den faste overbevisning, at kontrolhjemlernes berettigelse skal vurderes i forhold til, hvor indgribende en hjemmel, der er tale om, og i forhold til de beskyttelsesværdige interesser den enkelte borger har:

– Der skal være den fornødne proportionalitet og balance i SKATs kontrolhjemler, og jeg mener ikke, at balancen er i orden, når SKAT kan gå ind i borgernes private haver. Jeg mener ikke, at analysen fra Rockwool Fondens Forskningsenhed ændrer på dette billede, sagde Karsten Lauritzen, der noterede, at det drejer sig grundlæggende om, hvor grænsen skal gå mellem en beskyttelse af borgernes privatliv og myndighedernes magtbeføjelser:

– Jeg har ikke hørt tungtvejende argumenter for, at kampen mod sort arbejde står og falder med muligheden for kontrol af byggeaktiviteter i de private haver, og jeg mener ikke, at der er noget som helst grundlag for at tilsidesætte hensynet til den enkelte borgers privatliv, fastslår han.

To kategorier

Undersøgelsen fra Rockwool Fonden tegner et billede af, hvor det er mest udbredt at tilbyde at udføre sort arbejde, der er delt op i to hovedkategorier.

Dels om situationer, hvor der er sket kontant betaling for det udførte arbejde, dels tilfælde med gensidig udveksling af ydelser, de såkaldte vennetjenester:

– I forhold til vennetjenester vil jeg gerne bruge lejligheden til at understrege, at der ikke skal betales skat af hjælp til små opgaver for venner og familie. For at der efter loven er tale om sort arbejde, skal der altså være tale om, at man får betaling eller bytter ydelser – det man kalder gensidige vennetjenester. Hjemlen til kontrol på privat grund har været rettet mod synlige udendørs byggeaktiviteter af professionel karakter. Det betyder, at fokus har været rettet mod at konstatere, om det firma, der har stået for opgaven, har overholdt skatte- og afgiftslovgivningen, herunder indeholdt og afregnet A-skat. Hvis der har været tale om sort arbejde, vil det typisk have været arbejde, der er leveret mod kontant betaling, sagde skatteministeren videre.

Skader samfundsøkonomien

Han påpegede videre, at kontrollen af byggeaktiviteter på privat grund ikke har haft til formål eller været egnet til at ramme den form for sort arbejde, hvor der er tale om gensidige vennetjenester, og at analysen fra Rockwool Fonden viser, at vennetjenester udgør 2/3 af det sorte arbejde:

– Der er ikke tvivl om, at sort arbejde skader samfundsøkonomien. Der bliver færre penge til de velfærdsgoder, som vi alle gerne vil have. Men kontrol på privat grund og mulighed for at angive hinanden er ikke den rigtige vej, hvis målet er at ændre på den udbredte accept af sort arbejde. En indsats mod sort arbejde handler ud over almindelig kontrol om initiativer, der kan øge borgernes tillid til, at deres betaling af skat er retfærdig, dels fordi skatten sikrer de fælles velfærdsgoder, dels fordi andre også betaler den skat, de skal. Det er netop en central pointe i min retssikkerhedsdagsorden, at borgernes tillid til SKAT skal genetableres, og at det skal være enkelt for den enkelte at forstå og håndtere ens egne skatteforhold. Jeg mener, at det vil bidrage til en øget accept af at betale den forudsatte skat, mener Karsten Lauritzen, der i stedet vil bekæmpe sort arbejde med “holdningsbearbejdning”.

Relateret indhold