Det offentlige er blevet bedre til udbud uden for ferien

Efter tre år med alt for mange udbud midt i sommerferien, er det offentlige blevet bedre til at planlægge udbud. Det er til stor gavn for både den offentlige og den private sektor, mener Dansk Erhverv.
Udbudsfristerne i det offentlige er nu blevet bedre. Kun 22 procent har svarfrist i skolernes sommerferie. Foto: Colourbox.
Udbudsfristerne i det offentlige er nu blevet bedre. Kun 22 procent har svarfrist i skolernes sommerferie. Foto: Colourbox.

Offentlige udbud skydes i gang hen over hele kalenderåret – også i stor stil i forbindelse med skolernes sommerferie. I år er der sat 215 udbud i gang alene i de to første uger af skolernes sommerferie.

Selv om det er mange, så er der her en forbedring i forhold til de forgående år. De sidste tre år har mere end 60 procent af udbuddene både været annonceret og haft frist for tilbud inden sommerferien var forbi – eller første uge efter sommerferien var slut.

Det er rigtig dejligt at se, at det offentlige planlægger udbud bedre denne sommer. På den måde får de mest muligt for pengene.

Advokat og chefkonsulent Louise Høgh Dansk Erhverv

Mest for pengene

Men i år er bøtten vendt på hovedet og nu har 60 procent af udbuddene mere fornuftige frister for at afgive tilbud. En fornuftig frist er på minimum en uge efter afslutningen af skolernes sommerferie.

– Det er rigtig dejligt at se, at det offentlige planlægger udbud bedre denne sommer. På den måde får de mest muligt for pengene, og det giver mulighed for at medarbejderne i de private virksomheder kan afvikle deres sommerferie – uden at være nervøse for at gå glip af et udbud, siger Louise Høgh, advokat og chefkonsulent for offentligt-privat samarbejde i Dansk Erhverv.

En helt frisk opgørelse over udbud i de to første uger af skolernes sommerferie i 2015 viser, at 40 procent af udbuddene havde yderst uhensigtsmæssige frister mod mellem 60-65 procent de sidste tre år.

Sundt – og god stil

60 procent af udbuddene giver det som Dansk Erhverv anser som en acceptabel frist for virksomhederne, dvs. en frist der ligger minimum en uge efter sommerferien er slut.

– Man har tidligere presset mange udbud med urimelige frister igennem i sommerperioden. At give de private virksomheder rimelige frister til at udarbejde gode tilbud er ikke alene god stil, det er også sundt for den offentlige pengepung. For de private virksomheder betyder korte frister, at de kan få vanskeligt ved at få eksempelvis nøglemedarbejdere med ind over udarbejdelsen af tilbuddet, fordi de oftest holder ferie i skolernes sommerferieperiode. Og det resulterer altså i sidste ende desværre i dårligere tilbud til det offentlige, siger Louise Høgh

– Så det er rigtige positive tendenser vi ser i år. Man kan jo ikke helt undgå, at der kan være hastesager, som man ikke kan planlægge. Jeg håber at vi til næste år, ser endnu flere udbud med fornuftige frister, 40 procent med uhensigtsmæssige frister er stadig alt for mange, fortsætter Louise Høgh.

Relateret indhold