Teamet bag Skolen i Sydhavnen
- Bygherre: Københavns Kommune
- Arkitekt: JJW Arkitekter (Totalrådgiver)
- Landskab: JJW Landskab / PK3 Landskab
- Ingeniør: Niras
- Bygherrerådgiver: JJW Arkitekter
- Storentreprenør: B. Nygaard Sørensen A/S, Jakon A/S, G.L.V. Entreprise A/S, Lindpro
- Idrætskonsulenter: Keinicke & Overgaard Arkitekter
- Byggeledelse: Arkitektfirmaet Friis Andersen
- Kunstnerisk udsmykning: Peter Holst Henckel
Det blev Skolen i Sydhavnen i København, der løb med prisen som Årets Skolebyggeri 2015. Det skete på Nohr-Cons ‘Konference om byggeri af fremtidens skole 2015’, og Skolen i Sydhavnen vandt prisen foran fire andre projekter, som alle var blevet vurderet af en jury bestående af af en forsker i læringsmiljøer, en skoleleder og en arkitekt, der også arbejder som lærer. Desuden indgik en offentlig afstemning også i konkurrencen, og mere end 1.000 personer havde benyttet muligheden for at stemme på deres favoritprojekt, og netop disse stemmer blev afgørende for udfaldet af konkurrencen. Skolen i Sydhavnen, der stod færdigbygget til skolestart efter sommerferien i år, vandt blandt andet for sin evne til at udnytte havneomgivelserne som inspiration for skolens børn.
– Arkitekturen inddrager naturelementet vand på konkret vis i bygningen. Børnene bliver derved engageret med alle sanser og anspores til ny leg og kreativitet. Skolens formsprog åbner op til byen og indbyder til udveksling med det omgivende miljø. Den åbne og differentierede planløsning giver mulighed for en afvekslende undervisning indendøre og masser af bevægelse udendørs. Samtidig er der også skabt enkelte mere afskærmede pladser indendørs til rolige pauser, som børn i dag har stort behov for, udtalte juryen blandt andet om vinderprojektet.
Et hus bliver aldrig bedre end de ambitioner, som bygherren lægger i det.
Lars Birn Lindeberg Indehaver, JJW ArkitekterSe video om Skolen i SydhavnenHøjt ambitionsniveau
JJW Arkitekter har været totalrådgiver på projektet, og tegnestuen anfører blandt andet Københavns Kommunes høje ambitionsniveau som en af årsagerne til det flotte byggeri.
– Et hus bliver aldrig bedre end de ambitioner, som bygherren lægger i det. På Skolen i Sydhavnen er Københavns Kommunes ambitioner det bedst tænkelige udgangspunkt for hele vores teams arbejde. Det gælder både ønsket om skabe sammenhæng med byen, hvilket vi har løst ved at placere de udadvendte funktioner i underetagen, invitere bydelens borgere ind på skolen og tage skolen ud i byen. Det gælder især også ambitionen om at give børnene og de ansatte de optimale rammer for læring og social udvikling, siger indehaver i JJW Arkitekter, Lars Birn Lindeberg, og fortsætter:
– Vi har sikret skolen en fleksibilitet og rumlig diversitet, der imødekommer behovet for alt fra det store fællesmøde over klassens undervisning ned til den intime seance mellem to klassekammerater. Vi har aktiveret alle tagarealer og hermed udvidet skolens opholds- og læringsmiljøer. Et tiltag, der styrkes af, at vandet er et ekstra læringsrum. Vi har sørget for, at alle etager passer til børnenes udviklingstrin, samtidig med at vi har fokuseret på akustik, indeklima og lysforhold. Hele holdet er både glade og stolte over anerkendelsen af, at vi har vundet årets skolebyggeri 2015 med en fremtidssikret skole.
Naturen og vandet
Også hos Københavns Kommune er der stor glæde over kåringen af den nybyggede skole.
– Helt fra projektets begyndelse har det maritime miljø været omdrejningspunktet for Skolen i Sydhavnen, og det giver nogle fantastiske muligheder i undervisningen, når vi på den måde kan integrere naturen og vandet i elevernes skolegang. Derfor glæder det mig, at byggeriet nu bliver anerkendt for at være noget helt særligt, siger Københavns Kommunes børne- og ungdomsborgmester, Pia Allerslev.
Op mod 1.000 personer stemte på deres yndlingsprojekt i den offentlige afstemning og blandt stemmerne på Skolen i Sydhavnen lød rosen blandt andet:
Banebrydende projekt, der på formidabel vis inddrager byen og havnen i den moderne folkeskole.
Alle faglokaler i underetagen kan bruges af nærmiljø. Samspil mellem skole og fritid. Optimal anvendelse af udearealer fokuseret på aldersgrupper. Superfed akustik.
Fantastisk byggeri, der rammer plet midt i det maritime miljø i Sydhavnen. Smuk og funktionel arkitektur.
Fordi byggeriet lægger op til det paradigmeskifte, der er på vej for folkeskolen. Skolen skal ikke kun være en institution for elever, men kunne udfylde funktionen som kulturelt midtpunkt for et helt lokalområde.
Smukt, smukt, smukt – jeg tror det må være det ultimativt bedste sted for børn at udvikle sig.
De øvrige finaleprojekter var Campus Tønder, Det Tekniske Fakultet ved Syddansk Universitet i Odense, Vigerslev Allés Skole i Valby samt Kolding HF og VUC.