Nørreport Station vinder Den Danske Lyspris 2016

Helstøbt og ikonisk belysning faldt i juryens smag.
Nørreport Station blev vinder af Den Danske Lyspris 2016. Foto: Gottlieb Paludan - Jens Lindhe.
Nørreport Station blev vinder af Den Danske Lyspris 2016. Foto: Gottlieb Paludan - Jens Lindhe.

Den Danske Lyspris

  • Prisen blev uddelt første gang i 2008. Prisen er indstiftet af Dansk Center for Lys. Hensigten med prisen er at sætte fokus på lys og mennesker. Dette sker ved at fremhæve spændende, veldesignede og veludførte lysprojekter i Danmark. I bedømmelsen indgår bl.a. anlæggets tekniske kvalitet, funktionalitet, visuelle og æstetiske aspekter, energiforbrug og driftsøkonomi.
  • Jury
  • Akademisk Arkitektforening: Astrid Mody, arkitekt m.a.a., ph.d.
  • Bygherreforeningen: Hanne Ullum, vicedirektør, arkitekt m.a.a.
  • Dansk Center for Lys: Anne Bay, direktør, civilingeniør (juryformand)
  • Dansk Energi: Ditte Mikkelsen, civilingeniør, konsulent Elforsk
  • Danske Landskabsarkitekter: Rune Bugge Jensen, landskabsarkitekt mdl
  • Lysdesignuddannelserne: Ellen Kathrine Hansen, arkitekt m.a.a., ph.d., lektor i lysdesign
  • Foreningen af Rådgivende Ingeniører: Elisabeth Malmsten Laigaard, arkitekt, lysdesigner
  • Tekniq: Niels Iversen, projektleder
  • Sekretær for juryen, Dorte Gram, arkitekt m.a.a., Dansk Center for Lys
  • Sponsorer
  • Dansk Center for Lys, Louis Poulsen, Philips Lighting, SEAS-NVE, Thorn og Zumtobel.

Den Danske Lyspris for 2016 er 26. januar 2017 uddelt til Nørreport Station. Juryen har været udfordret blandt de fire nominerede projekter, og der har denne gang været et tæt opløb til prisen.

– Projektet rammer den helt særlige tone, som kendetegner skandinavisk arkitektur og lysdesign, når det er bedst. Belysningen er helstøbt og ikonisk i al sin enkelhed. Nørreport er et meget vigtigt trafikknudepunkt, og det er derfor ekstremt vigtigt, at belysningen er i top, og det er den hér. Der er en fin balance mellem almenbelysningen og effektbelysningen, og det gør stationen både tryg, overskuelig og oplevelsesrig i de mørke timer. Det er nemt at orientere sig og nemt at se andre menneskers ansigter, udtaler juryformand Anne Bay, Dansk Center for Lys.

Betyder tryghed

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er stolt af at modtage den fornemme pris:

– Nørreport er et godt eksempel på, hvad lys betyder for byrum. Lyssætningen har både betydning for trygheden i stationsområdet, og på samme tid fungerer lyset vejledende i forhold til at finde rundt. At modtage Den Danske Lyspris for løsningen på Nørreport kan inspirere både os selv og andre til at skabe de rigtige løsninger, når vi udvikler byrum, fordi lys jo tydeligvis har betydning for menneskers oplevelse af omgivelserne, siger Morten Kabell.

Belysningen er skabt for Københavns Kommune af Gottlieb Paludan Architects, COBE, Bartenbach og Sweco Danmark.

Arkitekt og projektleder Marianne Jørgensen fra Gottlieb Paludan Architects fremhæver det gode samarbejde som afgørende for projektets succes:

– Den nye Nørreport Station er resultatet af et forbilledligt samarbejde mellem lysdesigneren, ingeniøren og arkitekterne – og ikke mindst en bygherre, der har holdt fast i konkurrenceprojektets ideer og kvaliteter hele vejen igennem forløbet. Dette gælder ikke mindst belysningsprojektet, som er en uadskillelig del af arkitekturen.

De øvrige nominerede projekter var Ragnarock – museet for pop, rock og ungdomskultur i Roskilde, Nordhavn Station – sydlig passage og Psykiatrisk Sygehus Slagelse.

- At modtage Den Danske Lyspris for løsningen på Nørreport kan inspirere både os selv og andre til at skabe de rigtige løsninger, når vi udvikler byrum, fordi lys jo tydeligvis har betydning for menneskers oplevelse af omgivelserne, sagde Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. Foto: Gottlieb Paludan - Jens Lindhe.
– At modtage Den Danske Lyspris for løsningen på Nørreport kan inspirere både os selv og andre til at skabe de rigtige løsninger, når vi udvikler byrum, fordi lys jo tydeligvis har betydning for menneskers oplevelse af omgivelserne, sagde Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune. Foto: Gottlieb Paludan – Jens Lindhe.

Relateret indhold