Skibakke kræver specialudviklede svejsevogne

Placeringen af en skibakke oven på forbrændingsanlægget Amager Ressource Center har stillet store krav til nye og holdbare tagløsninger.
Den stejle tagflade har betydet, at tagpaprullerne ikke har kunnet transporteres ved håndkraft. I stedet er der etableret depoter på en række platforme undervejs på bakken. Pressefoto.
Den stejle tagflade har betydet, at tagpaprullerne ikke har kunnet transporteres ved håndkraft. I stedet er der etableret depoter på en række platforme undervejs på bakken. Pressefoto.

Aktivitetsmulighederne på det affaldsbaserede energianlæg Amager Ressource Center vil være åbne året rundt, hvilket stiller store krav til holdbarheden af det betondæk, der udgør Amager Bakkes grundlæggende tagflade. Dels skal det beskyttes mod vind og vejr i de åbne omgivelser tæt på Øresund, og samtidig stiller anvendelsen som skibakke og naturpark høje krav til robustheden af den påsvejsede membran, der skal beskytte betonkonstruktionen.

Det over 13.000 kvm store tagareal er blevet beklædt med tagmembranen Derbigum GC Antiroot. Der er tale om en dobbeltarmeret løsning, hvis robusthed og tæthed gør, at den især bruges som grundbelægning på konstruktioner, hvor der stilles høje krav til sikkerhed mod gennemtrængning af vand, såsom broer, parkeringsdæk og i tunneller. Det oplyser Eurotag i en pressemeddelelse.

Hældningen på skibakken har også betydet, at det ikke har været muligt at anvende de store svejsevogne, som normalt bruges til membranarbejder. Derfor har vi også selv udviklet særlige svejsevogne til opgaven.

Jan Steinmüller Direktør, Multi Tag Entreprise

Ifølge tagdækker og direktør Jan Steinmüller fra Multi Tag Entreprise, som har stået for udførelsen af tagløsningen, har de helt særlige forhold og arbejdsbetingelser på Amager Bakke krævet specialkompetencer på en lang række områder.

Svær logistik

– Ikke mindst logistikken har krævet nytænkning. Den stejle tagflade over en meget lang strækning gør det nemlig umuligt at transportere tagpaprullerne ved håndkraft. Derfor er der etableret depoter på en række platforme undervejs på bakken. Herfra fordeles de 110 centimeter brede tagpapruller via en 60 meter lang skinnebane på tværs af taget og omlastes til vogne, der ved hjælp af et fjernstyret elspil kører tagpaprullerne direkte op eller ned til tagdækkernes aktuelle arbejdssted, siger Jan Steinmüller og fortsætter:

– Hældningen på skibakken har også betydet, at det ikke har været muligt at anvende de store svejsevogne, som normalt bruges til membranarbejder. Derfor har vi også selv udviklet særlige svejsevogne til opgaven.

Det lune sensommervejr har skabt gode betingelser for tagarbejdet, hvilket betyder, at Amager Bakkes tagflade er blevet sikret mod vejrliget, inden efterårsvejret for alvor sætter ind. Dermed er der nu klar til de første tekniske afprøvninger af selve forbrændingsanlægget samt den efterfølgende montering af selve skianlægget og naturparken.

Skibakken på energi- og affaldsforbrændingsanlægget starter i 80 meters højde. Pressefoto.
Skibakken på energi- og affaldsforbrændingsanlægget starter i 80 meters højde. Pressefoto.
Betondækket er blevet beklædt med tagmembranen Derbigum GC Antiroot. Pressefoto.
Betondækket er blevet beklædt med tagmembranen Derbigum GC Antiroot. Pressefoto.
Det er BIG, der er kommet på den ide at placere en skibakke og folkepark på toppen af det kommende energi- og affaldsforbrændingsanlæg. Pressefoto.
Det er BIG, der er kommet på den ide at placere en skibakke og folkepark på toppen af det kommende energi- og affaldsforbrændingsanlæg. Pressefoto.

Relateret indhold