Rapport: Støjskærme af træ giver klimagevinst

Støjskærme langs motorveje er typisk fremstillet af stål, men udført i træ kan klimaaftrykket reduceres til en tredjedel, viser analyse fra Sweco.
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Her er den kombineret med en indbygget LAR-løsning (Lokal Afledning af Regnvand). Foto: Pilebyg
Naturstøjskærm opsat ved Folehaven, Valby. Her er den kombineret med en indbygget LAR-løsning (Lokal Afledning af Regnvand). Foto: Pilebyg

Støjskærme i træ

  • En grøn støjskærm har et klimaaftryk på ca. 30,4 kg CO2e/m2 kontra stålskærmens ca. 92,5 kg CO2e/m2.
  • I skærmens levetid lagrer en grøn støjskærm ca. 97,6 kg CO2e/m2 i det træ, skærmen er konstrueret af.
  • Hvor der vælges en grøn støjskærm i stedet for en stålskærm, er der en nettogevinst for klimaet på ca. 159,7 kg CO2e/m2 samlet i CO2e lagret i træet og sparet CO2e fra fortrængning af en stålskærm.
  • Kilde: Sweco/Pilebyg

Trafikstøj langs motorvejene er et stigende problem, og der skal de kommende år opsættes 55 kilometer støjskærme for at tæmme den. Yderligere er der afsat tre milliarder kroner til støjbekæmpelse langs statsvejene – alt sammen som et led i infrastrukturplan 2035.

Støjskærmene, der hidtil er anvendt er af stål eller alumininium, men der er kommet et dansk altenativ i træ fra hjørring-virksomheden Pilebyg. Den producerer både klassiske støjskærme i træ og som naturstøjskærme i piletræ, som bl.a. er opført i Folehaven i København.

Pilebyg henter en del af ‘råmaterialet’ til sine støjskærme fra danske skove og det giver store klimagevinster, viser en rapport fra rådgivervirksomheden Sweco.

– Analysen viser, at der vil være en klar klimagevinst ved at vælge støjskærme af træ i stedet for af stål og aluminium, som man har brugt hidtil. Alene de planlagte 55 km støjskærm langs motorvejsanlæg vil give en anslået klimagevinst på 26.351 tons CO2, hvis man erstatter stål med træ. Det svarer til 1.800 danskeres årlige klimapåvirkning eller 10.500 personers flyrejse til Thailand tur-retur, siger Johannes Falk, der er direktør i PileByg.

I dag anvendes træ typisk kun som facadebeklædning på en støjskærm, der er bygget i stål eller aluminium. Klimamæssigt er det ikke en materialeøkonomisk løsning. Klimagevinsten opnås først, når selve skærmen er i træ, mens blot fundamentet er af stål.

– Analysen viser også, hvordan vi som producent belaster klimaet, når vi anvender stål og aluminium, der typisk har rejst langt, mens vi kan bidrage positivt ved at bruge træ fra vores nabolande eller ideelt fra dansk klimaskov. Træet kan dyrkes ekstensivt på landbrugsjord og i kort rotation; det sikrer højere optag af CO2 end træ hentet i ‘gammel skov’.

Sweco-Rapporten analyserer på én type standardstålkassette-støjskærm. Der findes mange forskellige typer skærme i stål og aluminium (paneler og kassetter). Den grønne skærm er beregnet med montering på stålsøjler for at matche praksis i dag. Der ville være større klimagevinst ved at bruge træsøjler monteret i stolpesko af stål.

Relateret indhold