I fem år arbejdede anlægsgartner OKNygaard på at udvikling en løsning til ukrudtsbekæmpelse uden brug af kemikalier. Løsningen blev opkogning af vand til 90-100 grader, når det forlader dysen, hvilket fjerner mange af frøene, som mister deres spireevne. Blandt andre bæredygtige løsninger tæller bl.a. konvertering til lydsvag el-drift, som ikke alene giver CO2-reduktioner, men også mulighed for at arbejde uden at forstyrre beboerne i de områder, hvor der arbejdes. Også droner, GPS-styring og mobilbaserede løsninger udgør en stadig større del af dagligdagen.
Alt sammen med en klar ambition om at være med til at udvikle markedet i en grøn retning:
– Vi ønsker at bidrage til at skabe bæredygtige grønne byer. Både fordi det giver en bedre trivsel for alle de mennesker, som bor i byerne, og fordi det samtidig vil være et positivt bidrag til klimakampen og CO2-reduktionen, siger OKNygaards adm. direktør, Ole Kjærgaard.
Nødvendigt at stramme kravene
Til Dagens Byggeri fortæller han, at mange kommuner i dag er bevidste om nødvendigheden for grønne løsninger og også stiller krav herom i udbudsmaterialet. Ligeledes oplever han, at stadig flere virksomheden vælger bæredygtighed til. Han mener dog, at det er realistisk at stille større krav:
– Det er nødvendigt at stramme kravene, ellers graver vi vores egen grav, siger han og fortsætter:
– I dag taler man stadig mere, end man handler, og beslutninger er stadig markant styret af økonomi. Det er tydeligt ved forhandlingsbordet, hvor intentionerne er gode, men prisen er afgørende. Derfor er det hele tiden en afvejning af, hvor hurtigt man som virksomhed kan foretage de ønskede ændringer, og derfor gør vi meget ud af at italesætte behovet og vores holdning over for markedet, der nu befinder sig i en transformationstid.
I samarbejde med Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder er OKNygaard bl.a. i gang med at etablere et dansk videnscenter med fokus på urban greening, borgertrivsel og biodiversitet. Projektet er en del af et 4-årigt EU-udviklingsprojekt, finansieret af Erasmus+ med partnere i Tjekkiet, Rumænien, Finland, Spanien og Holland.
Ligeledes inviteres virksomhedens kunder og samarbejdspartnere til MasterClass-arrangement, hvor højaktuelle temaer såsom bæredygtighed sættes til debat.
Det nye normale
Ifølge Ole Kjærgaard er vidensdeling og oplysning vejen frem – og vilje til at betale prisen:
– Vi skal acceptere, at ændringerne i en periode vil have indflydelse på prisen, og det skal markedet være indstillet på og villig til at betale. Og så skal brugerne også vænne sig til at se løsninger på en anden måde, siger han til Dagens Byggeri og uddyber:
– I generationer har vi været vant til at se nyslået græs og luget ukrudt. Det vil tage noget tid, før vi vænner os til, at parken står med højt græs og vildere. De nye generationer har nemmere ved at tage det ind, og derfor kan den kontrollerede vildskab en dag være det nye normale. Forandringen sker løbende.