Københavnerne har taget cykelbroer til sig

Broerne over Københavns Havn krydes 120.000 gange dagligt, viser nye tal i kommunens Cykelregnskab. Nye broer er på tegnebrættet.
Københavnerne kan se frem til endnu flere cykel- og gangbroer.
Københavnerne kan se frem til endnu flere cykel- og gangbroer.

Nye tal for den såkaldte Cykelslangen, en cykelbro ved Fisketorvet i København, viser, at denne genvej skaber en daglig tidsbesparelse på 380 timer, og samtidig sparer Cykelslangen Københavns trafik for 1400 km kørt i bil pr. døgn svarende til 87 tons CO2 årligt. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Simpel logik

– Det er simpel logik, at flere tager cyklen, når vi gør den til det oplagte valg, og det gør vi blandt andet ved at skabe genveje gennem byen og over havnen. Vi kan allerede nu se, at der på flere af vores broer er meget tæt trafik i myldretiden, og når broerne over havnen samtidig er en god forretning for samfundet, giver det kun god mening at skabe endnu flere genveje for cykeltrafikken, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell Morten Kabell.

Flere broer på vej

For at binde byen endnu bedre sammen for cyklende og gående er flere nye forbindelser på tegnebrættet i Københavns Kommune. Af lokalplaner og kommuneplan fremgår tre nye cykel- og gangbroer over havnen, og med det vedtagne budget for 2018 er der sat penge af til undersøgelser af nye broer over S-togsnettet. Derudover forventes Lille Langebro og to broer over de trafikerede veje Folehaven og Artillerivej at åbne i henholdsvis 2018, 2019 og 2020. Håbet er, at disse nye genveje inden for en overskuelig årrække kan være med til at få endnu flere til at vælge cyklen frem for bilen.

– Cyklen er et glimrende og grønt transportmiddel, som egner sig perfekt til en metropol for mennesker som København. Vi ved af erfaring, at nye cykelbroer får flere til at hoppe på cyklen og lade bilen stå, og derfor giver det også kun god mening at arbejde seriøst videre med at få skabt flere forbindelser over havnen, i takt med de nye byområder skyder op. Det betaler sig både samfundsøkonomisk, miljømæssigt og trafikalt, hver gang vi får konverteret en bilist til at tage cyklen i stedet, og derfor skal vi så vidt muligt skabe incitament til dette, siger Morten Kabell.

Relateret indhold