Overdreven kritik af Femernprojektet

Danske Anlægsentreprenører afviser det billede af, der er skabt i en del danske medier, at der er stor modstand på tysk side mod tunnelforbindelsen.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører mener, den tyske kritik af Femern-projektet ikke er så stor, som det ofte fremstilles. Foto: Ricky John Molloy.
Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører mener, den tyske kritik af Femern-projektet ikke er så stor, som det ofte fremstilles. Foto: Ricky John Molloy.

Har man de seneste måneder fulgt debatten om udviklingen af Femernprojektet, kunne man ifølge branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører forledes til at tro, at modstanden på tysk side mod projektet er meget stor. Men det mener han ikke svarer til virkelighedens verden.

Det er ikke mindst socialdemokraten Bettina Hagedorn, der har markeret sig som modstander af projektet, men ifølge Niels Nielsen er hun den eneste landspolitiker i SPD, der offentligt er modstander af Femern-projektet.

Bortset fra hende er det fra De Grønne i Forbundsdagen, Konstantin von Notz, der vil have genforhandlet traktaten om projektet. Men de to politikere står ifølge Niels Nielsen meget alene med deres modstand.

Samme kilde

Niels Nielsen afviser samtidig, at de cirka 3.000 høringssvar, der er kommet omkring projektet, er udtryk for den helt store modstand.

– Det lyder voldsomt, men mere end 90 procent af indsigelserne er baseret på materiale leveret af advokaten for en ret lille gruppe af modstandere. De er indholdsmæssigt ikke særligt forskellige fra hinanden. Der er også motiveret modstand fra Scandlines, der naturligt nok vil beskytte deres guldgrube af en færgerute. Det er bare ikke fair at fremstille tyskerne som modstandere generelt, da der er støtte til forbindelsen fra mange sider i Tyskland, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

Is i maven

– Jeg efterlyser en mere ligevægtig debat i Danmark. Der er ingen tvivl om, at når man som dansk politiker følger med i mediernes omtale af Femernprojektet og holdningerne i Tyskland, kan det give anledning til bekymringer. Derfor er det vigtigt at have is i maven og holde sig til den konkrete udvikling omkring, hvad der foregår i Tyskland. Forbundskansler Merkel har flere gange understreget, at der er opbakning til den indgåede aftale om anlæg af en fast forbindelse over Femernbælt. De landanlæg, som tyskerne skal lave i forbindelse med Femernforbindelsen, er investeringer, der kan være med til at udvikle en del af Tyskland, der bestemt ikke har været tilgodeset i mange år. Derfor er det ikke underligt, at så få politikere er modstandere af forbindelsen, som tilfældet er, siger Niels Nielsen.

Mistelten skal tages i ed

Jyllands-Posten peger dog i en artikel tirsdag på, at der fortsat er store problemer forude for Femernforbindelsen. Dels at projektet ser ud til at blive 9 milliarder kroner dyrere end forventet. Dels at EU-støtten ifølge JP er faldet fra cirka 10 milliarder kroner til 4,4 milliarder, og dels at det af et mødereferat fra 9. juli 2015 fremgår, at transportminister Reinhard Meyer fra Landdagen i Kiel over for transportminister Hans Chr. Schmidt har givet udtryk for, at perspektiverne for tysk myndighedsgodkendelse er “meget usikre”.

Baggrunden er blandt andet, at Naturschutzbund (NaBu) med 560.000 medlemmer ikke mener, at der er behov for forbindelsen og derfor vil myndighederne i tilfælde af en miljøgodkendelse blive sendt i retten. Det kan betyde, at en retssag ved Højesteret får opsættende virkning, hvilket kan bremse igangsætningen af projektet yderligere mindst to-tre år.

Relateret indhold